Cožpak nemáme děti?

Motto: Kdyby z planety Země zmizel veškerý hmyz, do padesáti let by to znamenalo konec života na Zemi. Kdyby z planety Země zmizel člověk, do padesáti let by to znamenalo obrovský rozkvět všeho živého.

Nedávno jsem na facebooku zahlédl status jednoho člověka, který sděloval zhruba toto: "Stydím se za své bývalé spolužáky z fakulty, kteří odešli pracovat do ropných, energetických nebo těžařských společností, kde za prachy mění naši nádhernou planetu ve spálenou poušť. Cožpak nemají děti?". Přiznám se, že celý život jsem byl víceméně hluchý k naléhání všemožných organizací, ukazujících drastické obrázky vydrancovaných lesů, mrtvých velryb nebo hladových dětí, protože mi přišlo, že jim jde především o to, získat prostřednictvím brutálních nátlakových reklamních kampaní prachy na svůj provoz. V naší technokratické společnosti se pro tento jev vžil název eko-terorismus. Jenže pak jsem si přečetl ten facebookový status, který byl jednoduchý, autentický a naprosto nenátlakový - a on do mně podivuhodně zatlačil.

Přes 40% světové populace mořských želv má ve svých útrobách plastické hmoty.
Začal jsem se trošku víc zajímat a udivilo mě, jak daleko a hluboko jsme v devastaci sdíleného životního prostředí byli schopni zajít. Necelá polovina trávícího ústrojí světové populace mořských želv obsahuje plastické hmoty. Podmořskými výbuchy kvůli novým nalezištím ropy zabíjíme naráz tisíce delfínů - našich blízkých odvěkých přátel - jako tomu bylo nedávno v Peru. Útroby většiny mořských živočichů se plní lidským odpadem, který je vysoce toxický a hlavně dlouhodobě biologicky neodbouratelný. Svým vlastním jedovatým hnusem moříme a devastujeme celé populace rostlinných i živočišných druhů a zásadně měníme prostředí planety Země, o které se zcela mylně domníváme, že nám patří. Stalo se nám to, o čem mluvil v jednom ze svých výstupů Geroge Carlin - "obohatili" jsme Zemi o zkušenost s plasty. Jak říká indiánský náčelník Seattle v postu 'Řeč, která změní svět?'Víme, že bílý muž naší povaze nerozumí. Je to pro něj stejný kus země jako každý jiný, neboť je cizincem, který přichází v noci a ze země si vezme, cokoli potřebuje. Země mu není bratrem, nýbrž nepřítelem, když si ji podrobí, kráčí dál. Odchází od hrobů svých otců - a nestará se. Krade zemi svým dětem - a nestará se. Hroby jeho otců a právo jeho dětí na narození jsou zapomenuty. Zachází se svou matkou, zemí, a se svým bratrem, nebem, jako s věcmi ke koupi a k drancování, prodává je jako ovce či lesklé perly. Jeho hlad pohltí zemi a nezanechá nic než poušť. Nevím, naše povaha je jiná než vaše.

Ostrov, vytvořený ze zachycených plastů v Pacifiku.
Nedělám si vůbec žádné iluze o změně, jež by přišla zvenčí. Žádná organizace na světě, žádná vláda, žádný Kjótský protokol nic nezmůže, protože nikdo žádnou změnu ve skutečnosti nechce. Jde jen o moderní formu společenských odpustků, budování psudopozitivníh dojmů, ve kterých jde zase jen o prachy. Všechny ty eko-boje jsou tak trochu součástí velké společenské hry a nedávají mi moc smysl. Na co jezdí lodě ekologických aktivistů? Čím doma svítí a co čepují do svých aut? Na podobnou změnu jež by měla přijít zvenčí jsme všichni (včetně mě) příliš líní a příliš bohorovní. Nezměníme se, protože (zatím) nemusíme. Navíc jsou ve hře obrovské prachy - Bůh dneška - a pevně zafixovaný společný sen o fungování našeho světa.

Celá ta neviditelná hra mi přijde naprosto geniální. Když si uvědomím, co náš společný svět 1.0 ovládá a na čem je ve své existenci závislý, smekám klobouk. Dokonale vymyšleno! Ovládáme se sami prostřednictvím hlubokých strachů, souvisejících s imaginární mocí peněz, pro které jsme ochotni udělat cokoli - tedy změnit sebe i své životní prostředí v totální toxický odpad. A na čem jsme dnes totálně závislí? Na uhlohydrátech - fosíliích, tedy pozůstatcích rostlin a těl, které nám tady dávní vládci vnější temnoty po sobě zanechali. Kruh se uzavřel a uznejte, že prastarý plán na zotročení lidské rasy vyšel v tomto ohledu naprosto dokonale.

Ano, jsme i svědky půvabných společenských pokusů pod taktovkou poslední módy reklamy s přívlastkem CSR (společenská odpovědnost firem). Na znečištění upozorňují a poměrně tvořivě na něj také reagují. Za všechny jedna ukázka z dílny značky Electrolux, jež v roce 2010 spustila kampaň a produktovou řadu pod názvem 'VAC FROM THE SEA'. Jde o to, že v rámci této kampaně společnost loví ve světových mořích plastické odpady a z nich vyrábí nové vysavače, které nejenže vypadají dobře, ale ještě máte při luxování s nimi dobrý pocit. Navíc máte na výběr mezi vysavačem z Atlantického, Tichého nebo Indického oceánu, případně Středozemního nebo Severního moře. Co na to říct než, že je to hezká a milá součást hry. Kupujte vysavače s dobrým pocitem. Ale hlavně kupujte! Bez přítomnosti prachů - ó nový Bože - stejně nezvládnete nic a ani nás nezajímá nic, kde nejsou ve hře prachy.

Každopádně je to všechno úplně jedno, protože už jsme stejně zašli příliš daleko. Možná jste slyšeli o tzv. 'gyres', jež bychom česky mohli nazvat jako velká oceánská kroužení. Jde o obrovské systémy rotujících oceánských proudů, souvisejících s působením větrů, které způsobuje ucelený soubor planetární aktivity, známý jako efekt Coriolis. Jednoduše řečeno, velkoprostorová rotace vzdušných proudů ve spojení s rotací Země a její vertikální a horizontální frikcí dělá na pěti místech naší Země z oceánu obrovskou míchačku, která neustálým promícháváním rozmělňuje, mísí a dále do oběhu pouští obsah veškerého našeho toxického odpadu ve světových oceánech. Čili, nyní je na řadě mořská flóra a funa, zítra jsme to my sami. Nažereme se vlastního rozmělněného toxického odpadu, jenž se pomalu stává součástí našeho eko-systému, až z toho praskneme. Rozklikněte si níže uvedený obrázek, protože fakt stojí za to. Ukazuje obsah takového velkého oceánského kroužení se všemi podrobnostmi.



Co dodat? Nic, protože není co. Chováme se, jako bychom neměli děti. Země bohužel nemá záchrannou brzdu a nedovolí nám vystoupit. Na změnu zvenčí není vůle, prostor ani čas. Kosmetické reklamní kampaně a dohody vlád jen zakrývají holý fakt. Člověk 1.0 na planetě Zemi končí. Slovy náčelníka Seattla z roku 1855: Pohled na vaše města v očích rudého muže bolí. Snad proto, že je rudý muž divoch a nic nechápe. Ve městech bělochů není žádné ticho. Žádné místo, kde je možné na jaře slyšet rozpukání listů nebo bzučení hmyzu. Ale možná mi to tak připadá jen proto, že jsem divoch a nerozumím tomu. Viděl jsem tisíc zetlelých buvolů zanechaných bílým mužem - zastřelených z kolemjedoucího vlaku. Jsem divoch a nerozumím, jak má být ten čadící železný kůň důležitější než buvol, kterého my zabijeme jenom abychom zůstali naživu. Co je člověk bez zvířat? Kdyby všechna zvířata vymizela, zemřel by člověk na velkou smrt ducha. Co se stále děje zvířatům, stane se brzy i lidem. Všechno je vzájemně spojeno. Co postihuje zemi, postihne i syny země. Když lidé na zem plivají, plivají sami na sebe. Neboť víme, že země nepatří lidem, ale že lidé patří zemi - to víme. Všechno je vzájemně spojeno jako krev, která spojuje jednu rodinu. Vše je spojeno. Co postihuje zemi, postihne i syny země. Člověk nestvořil pohyb života, on je v něm pouze vláknem. Co uděláte tomu pohybu, uděláte i sami sobě. Tento kraj je pro něj bezcenný a zranit zemi znamená opovrhovat jejím Stvořitelem. I bílí pominou, možná dříve než všechny ostatní kmeny. Pokračujte se zamořováním svého lože a jedné noci se udusíte ve svém vlastním odpadu. Ale ve své velké záhubě budete zářit, zažehnuti silou Boha, který Vás přivedl do této země a Vám určil vládnout tomuto kraji a rudému muži. Toto předurčení je nám hádankou. Až budou všichni buvoli pobiti, divocí koně zkroceni, až budou skryté kouty lesa ztěžklé pachem mnoha lidí a pohled na plodné pahorky zohavený mluvícími dráty, kde potom bude houština, kde bude orel, co to znamená, dát sbohem rychlému ponymu a lovu? Konec života a začátek přežívání. Bůh Vám dal vládu nad zvířaty, lesy a rudým mužem z nějakého zvláštního důvodu, ale tento důvod je nám hádankou. Snad bychom tomu mohli porozumět, kdybychom věděli,o čem bílý muž sní - jaké naděje líčí svým dětem za dlouhých zimních večerů, a jaká vidění vkládá do jejich představ, že stále touží po zítřku. Ale my jsme divoši - sny bílého muže jsou nám skryty. A protože jsou nám skryty, půjdeme každý svou vlastní cestou. Neboť si především vážíme práva každého člověka žít tak, jak si to sám přeje - bez ohledu na to, jak se liší od svých bratrů. Není toho moc, co nás spojuje.


Snad jsme přece bratři. Uvidíme.




Amerika vlastní i Česko



PAUL CRAIG ROBERTS, duchovní otec hospodářských reforem za vlády Ronalda Reagana, říká: "Koupili jsme si většinu bývalé sovětské říše. Ty vlády ovládáme, vlastníme. A pravděpodobně vlastníme i Českou republiku." 

Nové vzdělání

Dnes večer se v Prague Business Clubu odehraje další 'Inspirativní salón', tentokrát na téma vzdělání. Přináším vám takto v předstihu svůj malý příspěvek v podobě prezentace s názvem 'Nové vzdělání'. Jakmile bude k dispozici video záznam z přednášky budu ho samozřejmě neprodleně sdílet.
:-)




Ženy, převezměte otěže, jinak spolu muži začnou válčit

Motto: Byla jsi vychována k poslušnosti vůči mužům - k tomu dovolit jim, aby z tebe získali to nejlepší prostě jen proto, že jsou to muži. Vždycky jsi byla k mužům roztomilá, a oni z tebe vyždímali, co se dalo. Cožpak nevíš, že se muži sytí ženskou energií?!  Taisha Abelar, Přechod čarodějů

Podle prastarých mýtů existoval Člověk na Zemi odpradávna v jediné podobě - v podobě ryzí ženy. Ryzí ženy rodily ryzí ženy, a ty spolu žily v míru, protože měly přímý dosah na přirozený Řád bytí, stejně jako veškerá ostatní fauna a flora. Jednoho dne na Zemi přistály ohromné tmavé, plazům podobné bytosti z vesmíru, které prchaly před nějakým nepřítelem. Samy sebe postupně proměnily do různorodých forem života, aby se tak skryly před svým nepřítelem. Tyto nové formy postupně vznikaly, proměňovaly se, křížily, mutovaly a zase zanikaly, což se zachovalo do dnešních dnů. Jednou z těchto životních forem byl nový druh lidem podobných bytostí s reptilními znaky (známých jako 'reptiliáni' nebo 'ještěrčí lidé'), jež se vloudily do lidské přízně pod příslibem 'lepšího života' za pomocí darů, které mohou lidem poskytnout. Prvním slíbeným darem byl dar řeči, dalšími pak umění zemědělství a dalších a dalších inovací, které by lidem ulehčily život na Zemi. Jediné čím měli lidé za tyto dary zaplatit bylo uctívání, jež tyto bytosti vyžadovaly. Po uzavření dohody byli lidé pozváni, ať si vyberou jednu z jeskyní, do kterých měli na stvrzení této dohody vstoupit. Z těch, kdo si vybrali pravou jeskyni se stali 'muži' - nový druh, jenž se měl napříště stát hlavním nástrojem formování budoucího světa pod nadvládou reptilních bytostí. Prostřednictvím své zahrocené a zašpičatělé energie byl vždy schopen najít nejrychlejší a nejefektivnější, často soucit postrádající, řešení nebo cestu k cíli. Nástrojem nového muže, jenž přesně vyjadřoval jeho nové poslání, se stal oštěp. Z těch, kdo si vybrali levou jeskyni se staly 'ženy' - bytosti obdařené zakulacenou, všeobjímající a všeho se dotýkající soucitnou energií, která měla být mužům jejich prostřednictvím dána k dispozici. Tyto nové ženy byly předurčeny k poslušnosti mužům, kteří si k nim začali chodit dobíjet energii, kterou poté odevzdávali v nekonečných soutěžích a konfliktech. Hlavním nástrojem ženy se stalo její lůno, kterým poskytovala mužům svou životní energii a rodila další 'nové lidi'. Mám pocit, že biblický metaforický příběh o Adamovi a Evě popisuje přesně tento zlomový bod v dějinách Člověka na Zemi. Reptilní bytosti si tímto nenápadným způsobem energeticky zotročily celé lidstvo, protože až do dnešních dnů platí, že to jediné o co na pozadí celé lidské hry jde je životní energie - šťáva, kterou i dnes odevzdáváme prostřednictvím nových velmi sofistikovaných nástrojů, kterými nás drží pod krkem díky strachu a permanentnímu pocitu ohrožení, jenž si následně sami transformujeme do nejrůznějších kulturálních musů.

Výsledek někdejší prastaré dohody Člověka s reptilními bytostmi je dostatečně znám. Stačí se podívat v libovolný den na televizní zprávy. Shodou okolností se mi to včera asi na pět minut stalo - na návštěvě. Tak bestiální vibrace směřující přímo na břicho jsem už dlouho nezažil. Břicho, jako centrum vědomé vůle, je denně vystaveno těmto zrůdnostem, protože dokonale oslabují Člověka v jeho pokusech o vědomé proniknutí do oblasti vlastních nových možností. Je to doslova masový hypnotický stroj, který musel v poslední době zvýšit svůj výkon na plné obrátky - proto teď všude tolik hnusu - aby udržel svoji efektivitu. Mezitím se totiž stalo něco, co nikdo nečekal. Lidské bytosti - ženy i muži - se začaly, díky nové energetické dotaci, probouzet. Vnímání se uvolňuje, vědomí roste a rozšiřuje se, denně prosakují nové a nové zprávy o nových a nových možnostech Člověka na Zemi. Něco, co ještě nedávno vypadalo jako pevné a usazené se začíná drolit a masivní stěnou, jež nás oddělovala od podstaty nás samých začínají probleskovat paprsky světla nových možností. Vidím to denně na nejobyčejnějších lidech a událostech okolo sebe. Je to tady.

Proto vás, milé ženy prosím, převezměte co nejrychleji otěže, protože jinak spolu muži začnou válčit a bude to znamenat obrovské selhání a konec lidské rasy na Zemi. Muži jsou dnes vyšinutí a vytlačení na svůj vlastní okraj, kde jsou napjatí k prasknutí. Leží na nich veškerá zodpovědnost za chod světa a svět se díky nim řítí do průseru. Dosud bylo na mužích, aby se o vás postarali. A vy jste za to nesly utrpení světa. To není fér ani pro jednu stranu. Muži už nemají kam dál ustupovat. Muži nejsou spojeni s celkem, protože nemají dělohu, aby jejím prostřednictvím dokázali vnímat celistvé spojení se vším živým jako vy. Muži nikdy neporodí dítě, proto jich neváhají obětovat milióny ve válečných konfliktech. Současná nerovnováha mužského a ženského principu ve světě 1.0 není pro nikoho - kromě skrytých reptilních bytostí - výhodná. Muži jsou napjatí k prasknutí, protože vědí, že selhali a ženy si ve své totální zakulacenosti nevědí rady samy se sebou. Je na čase dát mužům dovolenou. Strašně si potřebují oddechnout, být pochváleni a s pocitem toho, že dělali co mohli, odpočívat v pokoji. Naopak ženy, které odpočívaly už dost dlouho musí nyní vyjít do světa a začít tvořit. Univerzum má nyní na ženu daleko vyšší nároky, než jen 'poroď dítě a chcípni', jak je tomu v dnešní bezlítostné kultuře. Osud lidské rasy na Zemi leží nyní v rukou ženy. Svobodné divoké ženy, která si na sebe vzpomene a objeví svou ryzost. Svět je připraven a vyžaduje příchod nových ryzích divokých žen 2.0, které svou úžasnou tvůrčí ženskou energii neodevzdají jen rodině a kultuře, ale převezmou plný díl odpovědnosti za chod světa. Mám pocit, že Angela Merkelová je skvělou (energetickou) ukázkou nových možností ženské tvořivé energie. Ženy a muži spolu mohou putovat jako svébytné a sobě rovné bytosti, jež se o sebe umí postarat v každém ohledu života. Oba vyšinuté principy se nyní musí vrátit do svého středu a najít vnitřní rovnováhu. Jen tak přežijeme. Držím vám (tedy i nám všem) palce, milé ženy.



Skrytá kapacita

Motto: Nevěděl jsem, že tohle umíme. Shrek 4



Přesně tato věta několikrát zazní v posledním dílu Shreka. Týká se údivu na objevem skryté kapacity zlobrů a v této souvislosti máme se zlobry víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Kapacita našeho těla a vědomí se promítá do tzv. možností - máme na výběr z určitého vějíře možností, na základě kterých můžeme jednat. Tedy MYSLÍME si, že máme a MYSLÍME si, že můžeme. Setkávám se s tím prakticky při každé návštěvě v ordinaci šamanského servisu. Objevili jsme, díky formálnímu vzdělání a životní zkušenosti, určitý vějíř zručností, který jsme začali (za)prodávat kultuře formou tzv. zaměstnání (já tomu říkám legální prostituce) a se kterým v lepším případě vyžijeme až do důchodu (pokud nás časem nevyhodí pro nadbytečnost). Jedním slovem se jedná o totální energetické zacyklení spojené s bezúčelným vymíláním našeho životního koryta. Žiju podle toho, co tzv. přinese život. Nemusím nic tvořit, protože mě to nikdo nenaučil a ani to nikdo nedělá. Kultura nabízí širokou nabídku pseudopestrých možností, díky kterým nemusím se svou přirozenou tvořivostí vůbec přijít do styku. Znamená to ale jediné - že se dám kultuře. Odevzdám jí svou sílu a dám k dispozici svoji duši. Život se mi smrskne na práci, televizní zprávy a výchovu dětí. A až se zavře voda za mou lidskou existencí, neštěkne po ní ani pes. A přitom jsem si možná ani nevšiml, že ve mně dřímal celý život 'stínový umělec' v podobě třeba kuchařského mistra. Že jsem dokonce mohl přinést světově unikátní postupy a obohatit kulturu o nové originální vynálezy v této oblasti. Představte si, jaká škoda pro svět by byla, kdyby například Jamie Olivier vsadil vše na kulturní kartu pracovní jistoty a svůj život strávil třeba jako account manažer v reklamní agentuře. O jakou úžasnou porci skvělé lidské kreativity by byl svět ochuzen. A vice versa, o jaký úžasný přínos je svět díky jeho existenci v podobě kuchaře - mistra svého umění - obohacen.

Jsou to zručnosti kvůli kterým chodíme do práce, která nás vysává, setkáváme se s lidmi, kteří nás ničí a produkujeme lehce nahraditelné cosi, čehož hlubší smysl sami nechápeme. Nenecháváme za sebou nic, než uhlíkovou stopu, která se časem rozloží v nic. Díky penězům v podobě pár šupů na konci každého měsíce je člověk ochoten změnit se v nic. Vzdát se úžasných nových možností, které leží a čekají hned za okrajem známé kulturální nabídky. Nikdo nás to nenaučil, nikdo nám o tom zatím neřekl, ale je to tak. Devět lidí z deseti se dnes ničí, trápí a topí v úzkosti úplně zbytečně na místech, která jim vůbec nepatří a nechávájí ležet ladem svá skutečná nová bohatství. Vybrali jsme si to tak sami a kultura to všemožně podporuje. Novodobé otroctví par excellence. Klíč leží v poznání naší skryté kapacity a jejím postupné rozvinutí do nádherného originálního obrazu nových možností. Ale to už stejně dávno víte...



Léčivá píseň tuvinských šamanů

Po shlédnutí videa o ztracené rovnováze se řada z vás ozvala s dotazem, co byla píseň, která v zazněla v jeho závěru. Jde o záznam léčivé písně tuvinských šamanů z oblasti bajkalského jezera. Myslím, že si zaslouží své samostatné uveřejnění. Zavřete oči a nechte se unášet mocným Duchem léčivého zpěvu.





Šamanský text o uzrání času

Až se zase ráno probudím, budu vědět, že je to čistá síla, co mě nese a provází. Až zase příjdu na své místo, bude s to mě zachránit jen proto, že jsem se na něm ocitl. Lehký, lehký, lehký - poletím jako šíp prostorem Ducha, abych ochutnal všeho až po svůj vlastní okraj - naplním se lehkostí. Vše ve mně poletí, protože se rozhodne do volnosti. Jsem jako pták čistého vnímání, dotknu se a čistou plochou v bytí. Rozlomím pečeť, vnímání bude pukat jako uzrálé bukvice, vezmu je do rukou a přivoním k nim s písní 'Leť můj smutku, leť' budu jejich správcem pro staré. Dám se síle a nedotknu se žádné její vrstvy, protože síla je čistá. Stopy letu zpomalí se do jediného dokonalého otisku času do kamene. Jako když spálíš oheň. Čisté zůstane čisté a navždy čitelné.


Síla laskavosti

Motto: "Moje náboženství je velmi prosté. Je jím laskavost." Dalajláma



Jeho Svatost jsem skutečně 'naživo' potkal asi šestkrát. V Česku i v Indii. Z toho jednou jsem mu potřásl rukou a jednou v jeho přítomnosti dokonce poobědval. Bylo to úžasné, pouhá přítomnost tohoto ryzího Člověka ve vás rozpustí všechen led a uvnitř nádherně hoříte. I v arénách, naplněných desetitisíci diváků máte pocit, že se vám dívá do očí a je tam jen pro vás. To co Dalajláma zosobňuje je čistá síla laskavosti. O tom, že to hluboké lidské v nás není slabost, ačkoli četné společenské odkazy hovoří o opaku, se asi nemá smysl rozepisovat. Zmíním jen pár jmen - Mahátma Gándhí, M. L. King, Václav Havel, Nelson Mandela, Su Ťij - ti všichni pohnuli světem dobrým směrem nikoli díky aktivaci své reptilní predátorské a agresivní části, ale přesně naopak - díky hluboké laskavosti a soucitu. Nemám na mysli nechat si fackovat i druhou tvář, když už vás fackují po té první. To je zbytečné a nikam to nevede. Naopak, všichni ti lidé se uměli něčemu (obrovskému neosobnímu energetickému hybridu - tehdejší kultuře) postavit a někteří z nich za svůj postoj dokonce zaplatili životem, případně dlouhými roky ztracené svobody. Přesto všechno můžeme dodnes u všech těchto lidí zachytit hluboký odkaz lidskosti, tedy něčeho, co miluje život a podporuje jeho růst navzdory všemu. Mám na mysli hluboké a pevné spojení s něčím absolutně přirozeným, co je součástí každého z nás. Lidskou laskavost.

Nedávno jsem měl zvláštní sen. Ukazoval běžné lidské situace a mně známé lidi, kteří v nich jednali podle automatizovaných schémat. Byl jsem jen nezávislým pozorovatelem všech těch situací a vůbec jsem nerozuměl tomu, proč ti lidé jdou pokaždé znovu a znovu známou cestou, ve které se až po krk brodí bahnem těžkostí, když malinký kousek vedle nich leží jiná cesta (jiná energetická drážka), která přinese lehkost a radost. Pokoušel jsem se jim to v tom snu nějak předat, ale nešlo to. Byli jako slepí a hluší. Nedokázal jsem je zastavit a říct jim: "Hej, to že je vám blbě je především kvůli tomu, že volíte těžká řešení." Ten sen končil smrtelným záchvatem jednoho z aktérů, kde jsem viděl, že už nemá smysl zasahovat, protože ti lidé si to tak jednoduše zvolili. Vyšel jsem ven na takové prosvětlené nádvoří a odněkud ke mně dolehl hlas: "Aby se svět uzdravil, stačilo by, aby lidé začali být o tři procenta laskavější." Nenapadá mě nic lepšího, než vám to tímto způsobem předat. Hezký den.


Génius (umělec) a idiot (zaměstnanec)

Motto: Lidé jsou buď géniové nebo idioti. Steve Jobs



Řazení lidí podle Steva Jobse chápu a rozumím mu. V jeho naformátované realitě tomu tak skutečně bylo a pro jeho záměr to dokonale fungovalo. On osobně se spoluprací s idioty (jak je nazýval) nezatěžoval. Já to mám trošku jinak, přestože vlastně hodně podobně. Taky řadím lidi do dvou kategorií, a to s plným vědomím toho, co to s sebou nese. V mé naformátované realitě to nicméně funguje taky dokonale. V mém pojetí by výše uvedené motto znělo: Lidé jsou buď zaměstnanci a nebo něco umějí a chtějí to dělat. Zkuste nyní být ve svém vnímání maximálně pružní. Být zaměstnanec není otázka pracovně právního vztahu. Neznamená to, že když je člověk někde zaměstnán, tak nic neumí a v žádném případě to něříká, že za nic nestojí. Žádná z těch dvou kategorií není víc nebo míň. V mém případě toto označení čerpá z hloubky a popisuje širší souvislosti naší lidské produkce.

Být zaměstnancem v mém pojetí znamená doživotní diagnózu. Jde o přitakání jistotě kulturální nabídky v oblasti získávání obživy. Být zaměstnancem pro mě znamená to samé jako být občanem, pojistníkem, rodným číslem, voličem, pacientem, spotřebitelem, křesťanem, ekologem, ódeesákem, alternativcem, nebo autobusákem - prostě zvolíme předem definovanou společenskou roli (jakési předem zaformátované pouzdro), která vyhovuje určitému typu sociálně akceptovatelné kulturní nabídky v dané oblasti. Tím, že jí člověk svěří část svého života, odevzdává také část své svobodné vůle a moci nad sebou samým. Dostává se do kulturální pasti zvané 'něco za něco'. Jak říkával stařeček Pagáč v knížce 'Slovácko sa súdí': "O zdraví sa ně stará dochtor, o dušu falář a o peníze advokáté." Ano, kultura za nás ráda převezme odpovědnost v celé řadě aspektů našeho života. Zaměstnání je jen jedním z nich. Nedávno jsem někde narazil na bizarní článek o tom, co mají dělat lidé, když se stanou nezaměstnanými. Začínal slovy: "Připravte se na to, že se ve vašem životě zničehonic objeví obrovská prázdnota." Ano, jenže ta je tam pořád. Je tam, ikdyž chodíme do práce, jen jaksi nemáme čas se s ní setkat. Kultura pouze překrývá velkou prázdnou díru v nás. Nevyplní ji ničím skutečným a pevným, maximálně ji dočasně vycpe tím, že nás zaměstná. Být zaměstnancem pro mě znamená základní výběr způsobu fungování na Zemi. Je to otázka volby mezi 'jistotou' a 'nejistotou'. Zvolím li zaměstnance, stanu se v očích Steva Jobse a jemu podobných 'idiotem', se kterým nemá cenu ztrácet čas, protože stejně nic pořádného nevytvoří.



Být někým, kdo něco umí a chce to dělat je úplně jiná káva. Umět něco ze mě činí umělce. Když jsem si svého umění vědomý, mohu ho začít tvořit. A to mi změní život, protože se tak stávám umělcem svého života. Přináší mi to vědomí vlastní sebehodnoty, kterou mohu začít vyzařovat a tím k sobě přitahovat ty, kdo jsou ochotni za ni zaplatit. Umění není to, čím se jeví být - tedy elitářskou na akademickém základě vyhoněnou zbytečností. Umělci mají otvírat nové a nové možnosti (obzory), a to že tomu tak v devíti z deseti uměleckých projevů dneška není, je další věc. Umělcem totiž není jen malíř, sochař nebo zpěvák (tedy tzv. múzičtí umělci) - umělcem je kdokoli, kdo si své originální vnitřní bohatství (vlastní umění) uvědomí a začne jím obohacovat svět. Čímkoli, kdekoli, kdykoli. To první, na co vědomý umělec příjde je, že je nezaměstnatelný. Kultura mu již nedokáže nabídnout žádné zaměstnání, kterým by ho dokázala uspokojit. A tak neztrácí čas, protože ví, že je totálně zodpovědný za svůj osud. Začne tvořit a to ho uživí. Nepřitaká jistotě, ale otevře se novým možnostem - tedy zcela nové dimezi světa, postavené na snění a představivosti. Svou představivost vezme vážně, protože ví, že je zdrojem jeho živobytí. Jen tak má šanci, že obohatí svět (i sebe). V opačném případě jde jen o pomalé vyčerpání vedoucí ke stáří, nemoci a smrti. Projít branou uvědomění si své originality a její přeměny ve vlastní umění je magický proces, který stojí na sebepoznání. Výsledek se ale dostaví takřka okamžitě, protože prakticky přes noc se z nás ze zaměstnatelných 'idiotů' stanou nezaměstnatelní 'géniové'.





Čistá tvořivost, která nás uživí

Motto: Čas - to vymysleli lidi, aby věděli odkdy dokdy a kolik za to. Jan Werich


Měli jste někdy možnost pozorovat děti, ideálně tak do pěti let věku, když spontánně vklouznou do hry? Tímto prostřednictvím se nám manifestuje naprosto přímé napojení na čistý zdroj tvořivé energie a jeho dokonalé vytěžení. Tedy něco, o co nás - dospělé - kultura připravila. Zkuste dětem za jejich spontánní hru začít platit (třeba sladkostmi), jako to udělali v rámci jednoho výzkumného projektu. Přestanou si spontánně hrát, protože radost se díky korupci zvané 'odměna za výkon' docela vytratí. Začnou kalkulovat na předem daný výsledek a spekulovat o odměně. Vytratí se tvořivost, energie a radost. Zůstane rutina, vyčerpání a prázdnota - tedy projevy, které dnes věrně zná osm z deseti zaměstnanců. Úpadek současné společnosti stojí na absenci Ducha a nenaplněné radosti, pramenící z čisté tvořivosti. Něco se zadrhlo. Chodíme si každý měsíc pro peníze za něco, o čem nevíme, proč to děláme. Asi jen proto, že to tak dělají všichni. Zajímáme se pouze o okamžité, předem a na jistotu vykalkulované výsledky. Cokoli co 'nesype' raději vynecháme ze svého výběru, protože na to nemáme čas. Rozčilujeme se, že našim společenským a politickým lídrům chybí jakákoli smysluplná vize a nikdo nemá chuť investovat a riskovat. Nechceme čekat, co se urodí z případné tvořivosti a raději pořád dokola vymíláme dávno vymleté. Dokonce se divíme, že na vrcholu moci stojí kreatury, ze kterých je nám na zvracení a společenské klima přináší jednu frustraci za druhou. Nacházíme se uprostřed zlé společenské i osobní ne-moci. Jediným lékem na ni je, jak již bylo v lidské historii nesčíselněkrát prokázáno, osobní čistá tvořivost. Každý jsme (v něčem) umělec a můžeme (něčím originálním) obohatit svět. Jediné co doopravdy máme je čas, který nám byl přidělen. Jak a čím ho naplníme (nebo jen vycpeme) je čistě otázkou našeho vlastního výběru.

Vybereme li si spolupráci se silou a tvořivost, pak vězme, že skutečně tvůrčí proces má tři fáze:

1.) Fáze snění
Nejde o klasické sny během nočního spánku (ikdyž i ty mohou někdy napovědět), spíše se jedná o denní vědomý proces na pozadí, během kterého o něčem sníme (tedy představujeme si to). Je to proces, který se nedá obelhat, protože je to ve skutečnosti naše duše, kdo sní. Proces snění přitahuje a kumuluje volně plynoucí energii Univerza, aby byla připravena nechat se použít v následné fázi. Fáze snění končí 'kouzelnou formulí' - definicí, která z abstraktního snění učiní konkrétní objekt našeho zaměření se na budoucí výsledek - máme záměr, na jehož základě se spustí řetězec životních událostí.

2. Fáze materializace
Pro celý skutečně tvůrčí proces platí nádherná věta - "Umělcova práce je zahálka, umělcova zahálka je práce." Ano, je to tak. Umělec nejvíc pracuje tím, že sní. Představuje si a kumuluje energii. Navenek to vypadá, že nic nedělá, jenže tím, že zdánlivě nic nedělá dělá strašně moc, protože si poskytuje prostor, aby k němu mohla přijít volná energie ohlašující se jako inspirace k něčemu, co bude doopravdy stát za to. Momentem, kdy snění dozraje a umělec si definuje svůj záměr, začne díky svému talentu materializovat abstrakt do naprosto konkrétní podoby. Začne mu dávat tvar a otiskne do něj sám sebe. Materializuje energii tvarovanou Duchem, která se nakumulovala a nechala použít pro čistou tvorbu. Umělec během materializace neskutečně odpočívá, a to přesto že fyzicky dře jako kůň. Nemusí spát, nemusí jíst. Čas ubíhá neuvěřitelně rychle a umělcem proudí tvořivá energie jako dutou kostí, aby se uložila do materiálu. Fáze materializace končí posledním úhozem kladiva, posledním zarytím dláta, poslední tečkou štětcem, posledním úhozem na klávesnici. Dílo, o kterém se dá říci, že je Ducha-plné se stává dokonalým - tedy není k němu co dodat. Volně plynoucí energie se uložila do dokonalé, umělcem obohacené formy v podobě uměleckého díla (a je jedno, jestli je to obraz, článek na blogu, nově založená firma, vystavená faktura, zrytá zahrada, nebo napečené buchty). Umělec odloží svůj nástroj a poodstoupí, aby si mohl své Ducha-plné dílo pořádně prohlédnout.

3. Fáze obohacení
Pokud je umělcovo dílo skutečně Ducha-plné a zarezonuje také s Duchem doby, stane se zázrak - dílo začne obohacovat kulturu (tedy další lidské bytosti). Umělec se stává autorem bestselleru  a díky svému autorství se mu dostává celé řady výhod jako jsou honoráře, pozornost, v krajním případě sláva. Umělec díky svému umění obohacuje svět a svět na jeho umění reaguje tak jak umí nejlépe - energií pozornosti a materializovanou energií v podobně peněz. Oproti běžnému zaměstnanci má umělec obrovskou výhodu v tom, že ví PROČ dělá to, CO dělá a že ho to neskutečně baví. Umělci pak chodí emaily, ve kterých mu lidé píší díky za to, co dělá, protože se cítí být jeho uměním obohaceni. Má fanoušky a podporovatele. Zaměstnanci nikdo nic takového nenapíše, protože nikoho jeho činnost za peníze vlastně ve skutečnosti nezajímá. Umělec se stává kulturálně svobodným člověkem, protože jeho zaměstnavatel - Duch - mu neurčil pracovní dobu, víkendy ani dovolenou. Umělec ale také přebírá ale plnou zodpovědnost za svůj život, protože ví, že míra jeho svobody je přímo úměrná míře zodpovědnosti, kterou se rozhodne přijmout. Zbytek už je čirý zázrak.

P.S. Poprvé za třicet devět let mého života se mi minulý týden stalo, že nám napsal jeden klient a v emailu stálo: "Mám blbej pocit z toho, že za to co od vás dostáváme platíme málo."




Jak najít ztracenou rovnováhu

Díky Luboši Drobíkovi, prezidentovi Prague Business Clubu a duchovnímu otci formátu 'Inspirativní salón' se můžeme každé poslední úterý v měsíci setkávat se zajímavými řečníky, přinášejícími nové inspirativní impulzy okolo důležitých témat našeho života. Po tématech 'Jak internet změní svět' a 'Peníze' jsme se naposledy setkali okolo jednoho z ústředních témat - 'Zdraví'. Nedávno jsem sem umístil prezentaci, která se k přednášce vztahovala, jsem proto nesmírně rád, že ji nyní mohu doplnit také o video se záznamen samotné přednášky. Nechť vám slouží ke zdraví.





Teorie praku a matrice života


Dnes jsem odjel na celý den mimo Prahu, abych se připravil na zítřejší a nedělní sebevzdělávací seminář 'Zahrada Bohatství'. Nejlépe se mi pracuje v tichém objetí Vysokých Tater, kam se vydávám pokaždé, když je to jen trochu možné, jenže Tatry jsou nyní vzhledem k časovým okolnostem daleko, tak jsem vyrazil na 'chalupu' - golfový klub za Prahou, jehož jsem členem a kde panuje neskutečně klidná venkovská atmosféra. Zajímavé je, co se děje během hry v první - běžné - pozornosti a co v druhé. V té první se snažím dopravit míček co nejméně údery do jamky a vnímám vzdálenosti, vítr, ostatní hráče, marshalla, ptáky, fairway, green, pravidla a já nevím co ještě. V té druhé se ale dějí věci! Mimo jiné tady zkoumám v praxi smíchologii Petra Fridricha, což je geniální záležitost. Pak je pro mě tohle místo zdrojem per divokých ptáků všeho druhu, které hojně využívám v šamanské praxi. Dnes jsem zachytil neuvěřitelnou akrobatickou vzducho-ekvilibristiku dvou káňat a pocítil hluboké splynutí s projevem lehkosti, kterou přinesly. Nedávno jsem na tee # 17 potkal dvě nádherné labutě a ze srdce se mi zničehonic vydrala píseň, kterou jsem jim zazpíval a kterou nádherně poslouchaly. Můj starý známý pan Strom - úžasná živá bytost - u odpaliště # 16 by mohl vyprávět, co všechno už jsme spolu probrali a zažili. No a bez smíchu žab, neviditelného splynutí užovek, zpěvu ptáků a stovek žampiónů, připomínajících spousty ztracených golfových míčků už si hru ani nedokážu představit. Tohle místo je prostě živé a mluví ke mně mnoha jazyky o kráse života na Zemi.

Dnešek byl ale vyjímečný. Objevil jsem teorii praku. Pokud jste s golfem přišli do styku víte, že se dá hrát dvěma způsoby - silově a s lehkostí. U mě zatím převládala spíš ta silová část, která je známá tím, že ruinuje výsledek i hráče. Přesto se mi sem tam podařila naprosto bezúsilná rána, která přinesla dlouhý a nádherně rovný let. Poznáte to už podle zvuku - já mu říkám 'mlask'. A pak už jste jen v zajetí lehkosti a dalekého letu. Ano, tak se to má hrát. Bezúsilně, s lehkostí a dalekosáhlými důsledky. Dnes se mi ale podařilo prolomit bariéru 'sem tam'. Zjistil jsem, že když se něco - líp to zatím neumím popsat - stane v mém levém rameni, dostaví se ona lehká, rovná a dalekosáhlá rána. To něco je pocit v těle. Neumím to zachytit jinak než takhle abstraktně. Přesto kdykoli jsem se s tím pocitem v levém rameni dokázal spojit, výsledek se dostavil. Tělo si objevilo ideální řešení, které přineslo lehkost celé hře. A dnešní výsledek byl -10. Docvakla mi obrovská paralela na život. I ten se dá žít silově nebo s lehkostí. Žít ho na sílu ruinuje výsledek i hráče. Lehkost přináší dalekosáhlé výsledky a obrovskou radost. Tělo nám poradí - přes pocit - kudy se vydat a kudy ne. Tělo je v tomhle obrovský kámoš.

No a pak přišlo něco, o čem jsem dlouho tušil, že by mohlo takhle nějak být. Tušil jsem, že život je na Zemi jenom jeden a má velmi různorodé podoby. Někde v hloubce jsem vždycky věděl, že všichni jsme součástí jednoho a téhož celku, ovšem tváří v tvář nepříjemným životním situacím a hnusným lidem bylo občas dost těžké uvěřit a přijmout, že 'tenhle protivný člověk je jedno a totéž jako já'. Dnes se mi ukázala matrice života na Zemi a všechny mé představy a doměnky se v oka mžiku rozplynuly jako pára nad hrncem. Život se mi ukázal jako jeden homogenní objekt (celek) nepopsatelných rozměrů, které rozhodně nejsou součástí světa 3D a nedají se tedy ani podle této dimenze definovat. Tento objekt je absolutně živý, protože je život sám.  Obsahuje vše, co si dokážeme i nedokážeme představit. A díky němu, a z něj, a jen a jen v jeho rámci, zanikají na Zemi v nekonečném koloběhu zastaralé (vyčerpané) formy života a vznikají nové, protože život hraje dokonalou a nekonečnou hru o obohacování sebe sama novými a novými zkušenostmi. Formami života myslím např. lidskou, nebo medvědí, či břízovou, tulipánovou, velrybí, bakteriální, virovou, nebo lososovou. Vše živé je otisk života do formy, kterou si život vybral kvůli svému vlastnímu obohacení. Vše živé si je zároveň absolutně vědomo této matrice a plně funguje podle jejích pravidel. Nazval jsem si to jako Řád Bytí na Zemi.

Zvláštní položku tvoří lidská forma - tady jako kdyby život hraje zvláštní hru o život sám. Člověk je jako jediná forma schopnen sebeuvědomění, což vede ke dvěma možným směrům jeho putování. Horší varianta je víra v iluzi duality - člověk díky egu získá přesvědčení, že má něco jako 'svůj vlastní život'. Že o něj může přijít a že pro zachování toho svého může ničit všechny ostatní. Je to veskrze predátorská hra, řízená tzv. r-complexem, jenž je součástí našeho mozku v místě známém jako 'reptile' část. Obsahuje dobyvačnost, agresivitu, boj o přežití, teritoriální a soutěživé chování, sexualitu, sociální dovednosti, potřebu vlastnit a bránit. Podle některých teorií je tohle zdroj veškerého zla na Zemi. Tou lepší variantou je puštění se (nelpění na) údajně jediné možnosti přežití podle 'reptail' pravidel a začít hrát hru o uvědomění si a splynutí s celkem. Výsledkem naplněné cesty tímto směrem je proměna všeho fyzického do čistého vědomí - kdy život propustí část sebe sama do absolutní volnosti a člověk nemusí zemřít známým způsobem. Tolik k matrici života.

A proč je nahoře obrázek Bhútánské vlajky s drakem? Protože i o tom bude na semináři 'Zahrada Bohatství' řeč - budeme se učit poznávat čistou sílu. Hezký víkend všem.



Odcizení a znovunalezená sounáležitost

Včera, když jsem jel autem do práce jsem uviděl zvláštní obraz. Před jedním domem na dvorku ležel pes. Jen tak ležel a vyhříval se na slunci. Kolem něj rostla spousta květin a ten sluncem provoněný dvorek byl jako malý ostrov bytí ve vesmíru toho psa, na kterém jednoduše byl. Můj vnitřní hlas mi řekl: "Co ty vlastně potřebuješ, člověče?" Odpověděl jsem si: "Umět být."

Mezi existencí a bytím je rozdíl. Zatímco naše existence se odehrává výhradně v prostředí materiálního světa a je formována zdánlivě nahodilými okolnostmi a životními událostmi, bytí je přímo spojeno se světem Ducha. Naučit se být tak de facto znamená naučit se být v permanentním spojením s Duchem a umět se pohybovat v jeho prostředí. Přirozeně putovat mezi oběma světy a obohacovat materii Duchem a dopřát Duchovi zkušenost materie je pro nás nesmírně zdravé, protože je to v naší přirozenosti. Přestat kulturálně předstírat a vzít v potaz zdraví duše přináší okamžitou úlevu a mění náš svět v daleko lepší místo k bytí. Tato rovnováha, nebo spíše Řád Bytí na Zemi, je zcela přirozená ve zvířecím i rostlinném světě, člověk na ni ale z nějakého zvláštního důvodu zapomněl a díky tomu onemocněl. Být vědomě spojen s Řádem Bytí na Zemi je něco absolutně přirozeného a esenciálního a mám pocit, že se s dosahem na něj všichni rodíme. Přestože pak díky kultuře tento dosah ztrácíme, všichni někde hluboko cítíme, pokud nejsme vyšinutými nekrofilními technokraty, jak by to mělo být. Cítíme touhu po plném životě, po štěstí, harmonii a sdílení. Toužíme být. Mít dosah na Řád Bytí na Zemi.

Kultura má ovšem přesně opačný názor, protože je postavena na konkurenci, dominanci, vytěsňování a agresivním soupeření o prostor a zdroje. Agresivnímu teritoriálnímu dobývání dáváme přednost před produktivní a konstruktivní spoluprací. Díky kultuře, která takové chování podporuje a oceňuje se stáváme bezcitnými predátory, kteří nemají dosah na důsledky svých rozhodnutí a činů. Nezabýváme se tím, jak se jídlo dostává na náš talíř. Netušíme, jakým způsobem probíhá kulturní produkce, řešíme "důležitější" věci, třeba který hňup zastává tu či onu funkci. Není divu, že to vede k hlubokému odcizení a oddělení se od skutečné podstaty Bytí, což se projevuje společenskou úzkostí, neštěstím a depresemi. Jak říká jeden můj známý doktor: "Mám plnou ordinaci zdravých a nešťastných lidí." Ze své šamanské praxe mohu jeho slova potvrdit. Je to strašná daň za to, co kultura poskytuje. Měli li bychom skutečně na výběr, vyhrálo by to konstruktivní, protože někde hluboko v nás víme, že to někam vede. Vybíráme li z kulturální nabídky volíme vždy jen zlo - všimli jste si, že tohle se stalo synonymem politických voleb? Všichni dobrovolně volíme (menší) zlo. Tedy svobodně přitákáváme ZLU. Jak se potom máme cítit?

Ne všude na světě kultura takto převálcovala to hluboce lidské v nás. S hrůzou proto vnímám všechny zprávy o postupující těžbě ropy v Amazonii, otvírání nových dolů na měď v Mongolsku, plánované těžbě čehokoli v Tibetu, čínský imperialismus v Africe, či všechny misijní aktivity ve všech koutech světa. Kultura se nemilosrdně šíří a jako zlá nemoc postihuje i ty nejzapadlejší části naší matky Země. A svým příchodem ničí vše původní a ryzí a mění to v totální závislost, nemoc a marnost. Přesto všechno vidím obrovskou naději. Duch je v krajině i v lidech cítit čím dál silněji. Ekonomiky se zaplaťpánbůh zpomalují a stagnují, politici jsou čím dál bezradnější a dosavadní světová velmoc Amerika stahuje vojáky z různých částí světa, protože na ně nemá peníze - potěšila mě zpráva o tom, že už není schopna díky nedostatku financí válčit dva velké konflikty současně. Duch se projevuje také v tom, čím se dnes lidé zabývají. Je jim už tak špatně, že hledají nové možnosti. Přestávají věřit falešným ekonomickým Bohům a hledají a znovunalézají pocit sounáležitosti. Svět je v pohybu a mám pocit, že dobrým směrem. Našel jsem nadhérné video z pouště Kalahari, kde (lidští) lovci svou (zvířecí) kořist uštvou vytrvalým během. S rovnocennou šancí jedna ku jedné. To co se odehraje po úspěšném lovu - tedy usmíření Ducha s hmotou - je úžasným příkladem toho, že všechno není ztraceno. Cesta k rovnováze je otevřena v srdci každého Člověka na Zemi. Lidské bytosti jsou zvláštním typem savců. V tomto působivém dokumentu uvidíme kmenového běžce, pronásledujícího svou kořist v drsných podmínkách osmihodinového vyčerpávajícího lovu. Uvidíme přímý kontakt se světem Ducha během stopování kořisti, jakož i spirituální usmíření po skončení lovu s přímým dosahem na Řád Bytí Člověka na Zemi.