Čas neexistuje. Všechno probíhá najednou, tvrdí respektovaný fyzik



Čas – existuje snad záhadnější a podivnější fenomén našeho vesmíru? Přestože se s ním každý z nás setkává každý den a fyzici ho usilovně zkoumají už sto let, vlastně jeho podstatu pořád nechápeme.

Jeden z respektovaných fyziků přišel s neobvyklou teorií. Místo, aby se ptal, co je vlastně čas, říká: „Nic jako čas neexistuje." Standardní model vesmíru pracuje už od dob Alberta Einsteina s tím, že čas je jedním z rozměrů našeho vesmíru, podobný prostorovým rozměrům. Brian Greene to v knize Elegantní vesmír popisuje velmi pochopitelně: „Když se s někým chceme setkat, popíšeme mu, kde v prostoru ho očekáváme – například v 9. patře budovy na rohu 53. ulice a 7. avenue v New Yorku. Máme zde tři díly informace odrážející konkrétní pozici ve třech prostorových dimenzích vesmíru. Stejně důležité ale je, kdy ho očekáváme – například v 15. hodin. Tento díl informace říká, kde v čase se naše setkání uskuteční. Události jsou tedy určeny čtyřmi díly informace: třemi o prostoru a jedním o čase.“


„Co je čas?“ je špatná otázka. Čas totiž není

Tohle všechno je ale jen iluze – alespoň podle fyzika Juliana Barboura„Když se pokoušíte chytit čas, vždycky vám proklouzne mezi prsty,“ tvrdí. „Lidé si jsou jistí, že čas existuje, ale nejsou schopní ho nijak uchopit. Myslím si, že je to proto, že čas ve skutečnosti vůbec neexistuje.“ Fyzik k tomu samozřejmě nedospěl jen tak při přemýšlení někde v hospodě; dostal se k této myšlence studiem toho, jak věda vnímala čas. A to od Isaaca Newtona, pro kterého byl čas řekou, která teče vždy a všude stejně, až po nejmodernější exotické teorie superstrun
Pro Barboura čas není součástí čtyřrozměrného časoprostoru. Fyzik ho chápe jen jako iluzi způsobenou tím, že se všechno kolem nás mění. Barbour chápe všechny jednotlivé momenty v čase jako jeden celek, kompletní a existující sám o sobě. Nazývá tyto momenty výrazem „Nyní“.
Popisuje je takto: „Jak žijeme, zdá se nám, že se pohybujeme sérií Nyní. Otázkou však je, co jsou zač.“ Pro Barboura je každé Nyní souhrnem všeho ve vesmíru. „Máme silný dojem, že věci vůči sobě zaujímají jisté pevné postavení. Rád bych od toho oddělil vše, co nevidíme (přímo i nepřímo) a držel se myšlenky, že mnoho různých věcí koexistuje současně. Jsou prostě Nyní – nic víc, nic méně.“Přijde vám tato představa jen těžko pochopitelná? Barbour si proto představil i popisy, které se dají představit i pro mozek ne-fyzika. 
Jeho Nyní se dají představit jako stránky z povídky, které jsou vytržené z knihy a náhodně poházené po podlaze. Každá stránka je oddělená entita existující bez času, vně času. Pokud se stránky nějakým způsobem seřadí a pak se krok po kroku procházejí, vzniká z nich příběh. Ale ať už stránky uspořádáme jakkoliv, přesto je každá z nich kompletní a nezávislá. Jak Barbour říká: “Kočka, která vyskočí, není tou stejnou kočkou, která dopadne na zem.“ Neexistuje tedy žádný okamžik v minulosti, který by změnil v okamžik v budoucnosti. Všechny možné konfigurace vesmíru, každé možné místo atomu ve vesmíru existují současně. 
Podivné? Připravte se,protože to excentričtější ještě přijde. Podle Barboura existují všechna možná Nyní v obrovském platonovském kontinuu, které se obejde zcela bez času. „Co mě opravdu fascinuje,“ popisuje Barbour svou vizi, „je, že všechna ta existující Nyní mají speciální strukturu – dala by se představit jako krajina. Každý bod v této mapě je jedno Nyní – celek pak nazývám Platonie. Proč? Je totiž bezčasá a tvořená dokonalými matematickými zákony – podobně jako svět idejí, jaký popisoval antický filosof. “

Co bylo před Platonií?

Pokud se svět popisuje pomocí Nyní a Platonie, odpadají úplně otázky jako „Co se stalo před Velkým třeskem?“V této kosmologii totiž čas vůbec neexistuje – takové otázky pak vůbec nemají smysl. Velký třesk není pro fyzika velká exploze v naší dávné minulosti, ale jen jeden z mnoha bodů v krajině Platonie.
Naše představa o existenci času vzniká proto, že v Platonii existují i objekty, kterým Barbour říká záznamy. Fyzik svůj koncept vysvětluje takto: “Jediným důkazem, že existoval minulý týden, je naše paměť. Ale paměť, to je vlastně jen stabilní struktura neuronů v mozku. Podobně jediným důkazem, jaký máme o minulosti Země, jsou kameny a zkameněliny. Ale to jsou všechno jen struktury minerálů, které dnes prozkoumáváme. Důležité je, že my máme jen jakési záznamy a máme je jen Nyní.“ 
Barbourova teorie vysvětluje existenci těchto záznamů jako vztah mezi Nyní v Platonii. Některá nyní jsou propojena s jinými Nyní v Platonii, a to přesto, že všechna existují najednou. Tato propojení budí zdání času – a to přesto, že plynutí mezi jednotlivými Nyní se nedají dokázat. 
Minulost, budoucnost i konec – to všechno s v Barbourově fyzice stává zcela zbytečným. Přestože tato teorie vypadá velmi filosoficky, až esotericky, pořád jde o čistou fyziku. „Chápu, že moje myšlenka je šokující. Ale dají se pomocí ní vytvářet předpovědi, které popisují svět,“ kontruje Julian Barbour. Se svými spolupracovníky už vydal několik článků, které ukazují, jak z exotické fyziky jeho Platonie přirozeně vyplývají teorie relativity i kvantová mechanika. 
Nechceme tvrdit, že právě tato teorie je v přehršli fyzikálních pohledů na svět ta správná. Ilustruje však, jak moderní věda dokáže měnit úhel pohledu na realitu a vytváří stále nové interpretace vesmíru. Že se jednou spojí nejmodernější fyzikální rovnice a Platonova představa o jeskyni a světě idejí, to by asi zaskočilo každého vědce 19. století…


Helena Máslová: Nechtěla jsem pracovat pod tlakem farmafirem



Jako lékařka asistovala u porodů, sama má tři děti. Ale byla také velmi blízko smrti – to když ji kvůli publikování článků o problémech masového užívání hormonální antikoncepce přemístili na LDN, tedy na místo, kde se umírá, a ne vždy důstojně. Viděla začátky i konce života, což jí dává sílu otevřeně mluvit o odvrácené straně medicíny.

Právě v LDN si totiž mladá lékařka všimla, kolik léků může za život „nasbírat“ jeden člověk. Někteří senioři jich běžně berou víc než patnáct, přitom podle odborných studií je jisté, že užívání již pěti různých léků staršímu organismu škodí. A nejde pouze o léčení nemocného těla. Mezi dvě velké skupiny farmak, které se předepisují doslova po kilech, patří antidepresiva a hormonální antikoncepce. Tyto dva produkty tvoří nejen hlavní pilíře odbytu farmaceutického průmyslu, ale vystihují i podstatu postmoderní společnosti. Farmaceutickým firmám se podle Heleny Máslové podařilo za pomoci lékařů vytvořit v naší společnosti klima, že je vysoce žádoucí a normální převést ženy od nástupu menstruace za pomoci syntetických hormonů do umělé neplodnosti a doufat, že se jednoho dne odhodlají k plánovanému početí, které se bezproblémově zdaří.

„Samozřejmost, s jakou se dnes v našich zeměpisných šířkách předepisuje hormonální antikoncepce i patnáctiletým pannám pod záminkou léčby akné či úpravy nepravidelného menstruačního cyklu, má bohužel svou smutnou logiku: pravděpodobně neexistuje gynekolog, jehož by nenavštívil usměvavý zástupce farmaceutické firmy s lákavou nabídkou,“ napsala v roce 2003 v článku pro časopis Respekt. A jednoho dne ráno jí v práci suše oznámili, že byla přeřazena z gynekologie na internu. Jenže „téma“ si ji našlo i tam. „Viděla jsem tam dívku s plicní embolií, které nikdo neřekl, že by neměla brát hormonální antikoncepci, když trpí na žilní trombózy,“ vzpomíná. A protože psala i o tom, vedla její další cesta na již zmíněnou LDN.

Obohacená těmito zkušenostmi, rozhodla se, že do světa závislého na farmabyznysu nevpluje. „Ztratila jsem důvěru v tržní rozměr medicíny. S jednou mojí pacientkou jsme spočítaly, že udělala špatný obchod. Zaplatila zhruba 60 tisíc za roky užívání hormonální antikoncepce, čímž vyhověla poptávce společnosti a své nejlepší reprodukční roky věnovala růstu akcií firmy, které bohužel nevlastnila, platbě daní a růstu HDP. Přítel si mohl užívat její sexuální disponibilitu bez rizika závazku. Byl jí poskytnut nástroj k umělé neplodnosti, který však přešel v trvalou neplodnost i po vysazení. Udělala tedy nejen špatný obchod, ale přivodila si trvalé následky a obrovskou zátěž na psychiku. Přítel nevydržel martyrium umělého oplodnění a opustil ji. Ale ani společnost na tom nevydělala, protože tato žena neporodila budoucí daňové poplatníky a ohrozila tak důchodový systém včetně svého starobního důchodu. Jediný, kdo na tom vydělal, byl výrobce a distributor antikoncepce,“ popisuje lékařka. Mainstream, který spočívá ve vyzdvihování zejména erotické role ženy, je podle ní velmi důkladně zafixován. „Jen v Česku užívá antikoncepci 1 400 000 žen, což je nadpoloviční většina plodných žen, a ročně za ni vydají zhruba čtyři miliardy korun. Zcela se přehlíží fakt, že estrogen (hormon obsažený v hormonální antikoncepci) byl v roce 2008 zařazen mezi prokázané humánní karcinogeny,“ dodává Helena Máslová.

Zařazení se do mainstreamu se navíc příliš neslučuje s jejím životním postojem. Za každým svým případem stále vidí člověka jako jedinečné stvoření, kterému je třeba pomoci. I proto se nakonec „našla“ v psychogynekologii, speciálním oboru založeném na psychosomatickém přístupu. Lékaři zde tedy neléčí pouze příznaky, ale snaží se najít příčinu nemoci – a ta se často skrývá v hlavě. „Málo se řeší, že za každým nemocným jsou hlavně jeho skutky a vztahy. Vždycky říkám, že kdyby paní Vomáčkové před dvaceti lety někdo řekl, že místo aby polykala prášky, má zkusit změnit svůj život, nemusela by dnes být závislá na uklidňujících lécích,“ vysvětluje lékařka.

„Denně vidím, že jsem měla pravdu“ Také v novém působišti si potvrzuje, že její nesouhlas s masivním předepisováním hormonální antikoncepce je správný. V ordinaci se jí střídají právě ty ženy, které berou pilulky nepřetržitě od šestnácti let. „A teď nemůžou otěhotnět. Ony totiž vlastně nikdy doopravdy nemenstruovaly. Dřív než se jejich cyklus ustálil, začaly ho řídit hormony. A teprve po vysazení antikoncepce se zmatené tělo učí fungovat normálně. Menstruace a psychika jsou opravdu úzce propojené a menstruační cyklus se dá krásně zvládnout psychosomatickou a homeopatickou cestou bez nutnosti hormonálního inženýrství,“ vysvětluje lékařka. Ale neviňme jen lékaře a farmaceutické firmy, příčiny jsou mnohem hlubší a je třeba je hledat také v rodině. „Sdělení, které dnešní dospělé ženy převzaly od svých matek, bylo jasné: hlavně ať neotěhotníš ve dvaceti, nebo si zkazíš život jako já. Jejich příběh tedy nakonec vypadá tak, že ve třiceti nemohou otěhotnět a zhroutí se jim pečlivě budovaný svět,“ dodává. Sama je zastánkyní dnes spíše alternativního pohledu na mateřství: je lepší otěhotnět ve dvaceti při studiu než skončit jako vystresovaná třicátnice, které nevyšla ani třetí terapie umělého oplodnění.

Kromě debaty o vhodnosti hormonální antikoncepce, kterou v našich končinách pomáhala nastartovat, se zapojuje také do diskuse o porodech. Názorově přitom nestojí na straně zastánkyň domácích porodů ani lékařů, které něco takového děsí. „Líbily by se mi porodní domy, kde by porod probíhal co nejpřirozeněji a tak, aby plaché ženy netraumatizoval,“ říká lékařka. Další část pacientek, které k ní chodí, má totiž velké psychické potíže právě kvůli traumatu z porodu. „Když se porod nepovede, vnímají to jako svou vinu a připadají si méněcenné, což se odráží i v jejich dalším životě. Mnohdy tak může stát za rozpadem manželství zpackaný porod,“ upozorňuje. A na tyto věci hodlá upozorňovat i nadále. Chystá například knihu o problematice zvýšené samovolné potratovosti a sbírá síly k vydání knihy o nejrůznějších ženských strategiích v partnerském a rodinném životě, které se za posledních několik generací značně proměnily.

Autor: Lucie Frydecká, Kondice



Na počátku bylo světlo



Motto: „Henri Monfort je příkladem lidských možností,“ říká o propagátorovi breathariánství, který nejí takřka 10 let, lékař a odborník na výživu. „Nevěřím, nevěřím, nevěřím,“ oponuje jeho kolega.

Velmi živě se mi vybavuje jedna zhruba rok stará přednáška, kdy se ke mně organizátorka starostlivě naklonila a zašeptala: "Hlavně tady, prosím tě, nemluv o tom Francouzovi, jak nejí." Přišlo mi to velmi zajímavé a taky svým způsobem humorné. Opravdu je breathariánství takovým společenským tabu, abychom o něm nemohli ani hovořit? Je to novodobá forma středověkého čarodějnictví? Napíše teď někdo knihu 'Kladivo na breathariány' a začneme je upalovat? Poslední události kolem Henriho Monforta, jehož dětem ve Francii nedávno někdo vyhrožoval smrtí, bohužel ukazují, jak omezený je společenský potenciál vůči přijetí čehokoli, co vybočuje za hranici běžného okleštěného vnímání. Ale zapomeňme na společnost, nic takového stejně ve skutečnosti neexistuje. Podstatný je lidský potenciál - vědomí každého jednoho z nás, a k uskutečnění změny stačí tři jedinci na jeden tisíc lidských bytostí, což je výsledek pokusu, který nedávno dělali v Austrálii a jehož výsledky jsem před nedávnem slyšel z úst Jaroslava Duška, který se tam účastnil jakéhosi semináře na toto téma. To je nesmírně nadějné - tři lidé z tisíce dokážou změnit celý tisíc. Má to smysl. Přichází to po malých krůčcích a tak jak mi ještě před nedávnem přišlo nemožné stát se vegetariánem, si moje tělo poslední dobou samo říká o změnu tím, že nemá vůbec žádnou chuť na maso, věřím, že jednoho dne se najím ze světla. Koneckonců mám v této oblasti velmi velmi omezenou zkušenost, týkající se procesu tvorby - jsem li napojen na zdroj a akutečně tvořím, nepotřebuji jíst, spát, ani stimulovat své vědomí jakýmikoli vnějšími podněty. Prostě jsem a to bytí obsahuje vše (celek). Čili z pozice zkušenosti mého vlastního těla mi breathariánství nepříjde vůbec mimo. Problém nastává s jeho 'bezmezným přijetím', zbožštěním a dogmatizací - což je ale problém jakéhokoli nového směru, který mají lidé tendenci 'zasadit do gypsového podstavce' a začít se mu klanět. O tom to totiž skutečně není. Podívejte se na zajímavý rakouský dokument na toto téma.





Architekt odpadu


Motto: Architektura, kterou jsem vystudoval, byla k ničemu. Nebrala v potaz Zemi, ani lidské potřeby.

Představte si naprosto soběstačný dům. Dům bez připojení do sítí. Dům, který vznikl z odpadu, takže skoro nic nestojí. Dům, jenž sám o sobě produkuje teplo, potraviny a těší Ducha svojí překrásnou estetikou. Dům vyrůstající z lůna přírody s nulovým dopadem na životní prostředí. Dům, který je chytrý a přece žije v souladu se Zemí. Pouhý sen? Ne tak docela, alespoň v případě arch. Michaela Reynoldse, který déle jak třicet let staví po světě tyto zázračné domy. A překvapení nakonec - jeden takový stojí také v České republice. Jmenuje se zeměloď. Slovy samotného Michaela Reynlodse: "A pak jsem v tom domě žil, to bylo před pětadvaceti lety, a najednou si říkám: jsem volný!"





Pořád hledáte, kde a jak začít?



Tlačí vás to do změny a nevíte, kde a jak začít? Cítíte se jako ve vakuu? Nic vám nedává smysl? Gratuluji, to všechno je dobré znamení toho, že jste na cestě. Kam? Ke kvantovému skoku. Nevěříte? Tak se podívejte se na film 'The Shift' (Proměna), od Wayne Dyera, jenž žánrově i zpracováním následuje díla jako Tajemství (The Secret), Pokojný bojovník, Co my jen víme, Celestínské proroctví, Miluj svůj život... a je novou perlou mezi filmy osobního a duchovního růstu. Na pozadí několika lidských osudů se rozkrývá touha po vnitřní změně, po přerodu, po opravdovém smyslu. Hrdinové filmu řeší peníze, honbu za kariérou, postoj k bezdomovci, potřebu pocitu důležitosti, lásku k luxusnímu životnímu stylu, touhu po slávě, obětování se rodině, plnění dětských snů, ochotu přispět ostatním a zajímat se o ně, otročení společenským konvencím a statusu, snahu najít partnera... Každý se učí naslouchat vnitřnímu hlasu, přestat tlačit na pilu a napojit se na "zdroj", který poskytuje nekonečnou sílu a jediné přesné vedení. Tím vším se prolíná jedinečný Wayne Dyer, jeden z nejčtenějších moderních autorů duchovního růstu a jeden z nejpopulárnějších řečníků. Louise Hay (autorka knihy Miluj svůj život) se účastnila natáčení filmu The Shift (Proměna) a produkuje ho přímo její firma Hay House.





Reklama pro život


Nemám rád příkré, zobecňující soudy. Nedávno se mě starší lidé na přednášce ptali, jak nebezpečný je cyber prostor. Odpověděl jsem, že je nebezpečný jako nůž. Můžete s ním krájet chleba, nebo vraždit. A stejné je to se vším. Armáda může zabíjet, nebo pomáhat při živelných katastrofách. Technologie může pomáhat lepšímu životu, nebo sloužit špionáži. A stejně tak reklama. Všichni jsme blízcí tomu, vyřknout svůj soud ještě předtím, než poznáme skutečný záměr. A záměr reklamy, kteoru chci představit je skvělý. Dává lidem život v podobě pitné vody. Kdo jste viděli posledního Jamese Bonda ve filmu Skyfall, víte, že ropou blízké budoucnosti je pitná

voda a že existují velmi suchá místa na planetě, kde se k vodě dostává čím dál hůř. Jedním z takových míst je Peru. Velmi suché místo s minimem srážek, ale s vysokou vlhkostí vzduchu. UTEC je něco jako naše ČVUT, vysoká škola, zaměřená na technologie a inženýrství. Když reklamní agentura Mayoperu Draft FCB dostala zadání, jak přilákat pozornost potenciálních budoucích studentů, šla na to 'odzadu' a přišla s návrhem billboardu, který vyrobí 100 l pitné vody denně z vlhkosti vzduchu. Bez dalšího zatížení životního prostředí, geniálně jednoduché. Prostě reklama pro život.





Světlo (uvědomění) na konci tunelu (nevědomosti)



Denně vstupujeme do obrovské spousty spirál příčin a následků. Najím li se v McDonald's, rozvíjím zcela jiný řetězec událostí, než když se rozhodnu najíst v Loving Hut. Záměrně neříkám, že lepší, nebo horší, ale prostě jiný. To jediné, co nás odděluje od nás samých, je míra vědomí, s jakou do těchto událostí vstupujeme. Míra vědomí a vlastní živosti určuje náš takt (frekvenci), s jakým souzníme s celkem. Hlavní příčinou utrpení je egoická touha po vlastním pohodlí a spokojenosti. Nejrozvinutější forma otroctví je ta, kde si otrok své otroctví už ani neuvědomuje. Vnitřní temnota, kterou nazýváme nevědomostí, je kořenem utrpení. Naším otroctvím je dluh, díky kterému nemůžeme dělat to, co nás baví a jen chodíme tupě odevzdávat svou životní sílu do robotické činnosti, která nám nedává smysl - tedy ani energii - a které říkáme 'práce za peníze'. A přitom všichni sdílíme stejnou potřebu lásky. Během posledních 50 let se propast mezi bohatými a chudými rozšířila víc než kdy předtím. Čím více se staráme o štěstí druhých, tím silnější je náš vlastní pocit blaha. Polovina světových chudých žije v zemích, bohatých na zdroje a 20% světové populace spotřebovává 80% zdrojů. Neexistuje obchod, v němž by prodávali laskavost, musíme si ji vypěstovat sami v sobě. Polovina světového bohatství je soustředěna do rukou 2% populace. Všichni musíme žít v harmonii se svými sousedy. Svět utrácí dvanáctkrát víc na vojenské výdaje, než na pomoc rozvojovým zemím. Nevědomost je zdrojem nenávisti. 5.000 lidí denně umírá kvůli špinavé pitné vodě a téměř miliarda lidí hladoví. Základními zdroji štěstí jsou dobré srdce, soucit a láska. Více jak 50% obchodovaného obilí na světě končí jako krmivo pro zvířata, nebo biopalivo. Čím více vnitřního světla přichází, tím více ubývá temnoty.


~

I o tom pojednává krátký film s názvem 'PŘÍČINA A NÁSLEDEK', s podtitulem DŮSLEDKY TOHO, CO POVAŽUJEME ZA SAMOZŘEJMÉ. A jak se píše na konci filmu: ZA KAŽDÝM LUXUSEM JSOU SKRYTÉ DŮSLEDKY. UVĚDOMIT SI JE, JE PRVNÍM KROKEM NA CESTĚ KE ZMĚNĚ. PROSÍM SDÍLEJTE TOTO VIDEO, ABYCHOM UKONČILI NEVĚDOMOST. A tak ho s radostí sdílím...





Realita je jako kulička, ztracená v dětství


Motto: Pokud chcete skutečně uvidět, musíte začít naslouchat.

Tuto zdánlivě nelogickou větu jsem nedávno uslyšel z úst jednoho kvantového fyzika, zkoumajícího subatomární energetické částice hmoty. Udělala na mě ohromný dojem a zanechala pocit hlubokého smyslu. Říkal něco o tom, že v určitém bodu výzkumu se museli vědci, zkoumající elementární energetické částice hmoty přestat dívat (tedy tzv. 'objektivně' pozorovat realitu), protože ta se měnila přímo před jejich očima podle toho, co sledovali a chtěli (přáli si) vidět. "Bylo to, jako by se energetické částice přeskupovaly a tvořily před námi obrazy toho, co jsme si přáli uvidět a měřit." řekl doslova. "Uvědomili jsme si," pokračoval "že chceme li skutečně uvidět, co se děje, musíme zavřít oči a začít naslouchat." Lidský zrak je totiž předprogramovaným příjimačem vizuálních vjemů a ve stavu, kdy je vědomí uzamčeno ve své konceptuální rovině, vidíme pouze to, co si přejeme vidět. Respektive na co si vybereme zaměřit svou pozornost. Nevěříte? Tak spočítejte, kolikrát si hráči v bílém přihrají basketbalový míč.
    

Taky jste neviděli tančícího medvěda? No bodejť! Vidět něco tzv. 'na vlastní oči' vůbec nic neznamená, protože naše oči jsou v širším pojetí, na energii posazené skutečnosti, naprosto slepé. Neumíme se dívat. Neumíme uvidět. Jsme jen vystaveni jevové rovině skutků, na něž zaměříme svou pozornost a jimž přiřazujeme vlastní popis, zformovaný do názoru. A tak jen snímáme povrch dějů a komentujeme ho z té či oné názorové pozice, pevné až tak, že kvůli ní neváháme zabít jinou lidskou bytost. Právě jsem dokoukal dokumentární film pánů Remundy a Klusáka 'Život a smrt v Tanvaldu', který velmi doporučuji ke shlédnutí. Ne kvůli tomu, abychom se sami ještě více uplácali ve vlastním názoru na to, jací jsme 'my' ....... a 'oni' ....... (doplňte si podle vlastní názorové báze), ale právě pro trénik vlastní střízlivosti a volnosti v energii. Ten film přináší jednu zásadní informaci: něco v nás je schopno negovat a potlačit život až tak, že ho neváháme zničit. To je střed, od kterého se odvíjí veškerý děj. Ne toho, co se stalo v Tanvaldu, ale toho co se při sledování odehrává v pocitové stopě nás samých. Dokonce je ve filmu zachycen jeden zvláštní - z pozice energie naprosto pravdivý - moment, kdy 'objektivně točící filmaři' neunesli tlak celé té objektivity a prokázali svou skutečnou lidskou kvalitu, jež vyústila ve vzájemnou hádku. Klobouk dolů, takových pravdivých momentů není vidět mnoho.



Ve skutečnosti se neustále nacházíme v jevovém pásmu energetických kosmických emanací, jež si vybíráme tím, že na ně zaměříme svou pozornost. Je to stín stromu, nebo silueta Jima Morrisona? Nebo je to ještě něco jiného, na co v danou chvíli absolutně nemáme dosah? Jen díky tomu, že si určitá skupina lidských bytostí vybere malinkou výseč emanační energie, která se v určitých bodech shoduje, nestává se přece jedinou 'objektivní' realitou. To je přece naprosto směšné, a ještě směšnější je nazývat cokoli 'objektivním zpravodajstvím', nebo 'objektivní žurnalistikou', nebo dokonce 'objektivními dějinami'. Tady už by jeden vědomý propukl v nekontrolovatelný příval smíchu. Tak malinká část celku si osobuje právo na jeho popis. To je k smíchu. No a odsud už je jen krok k nadřazenosti (tedy pocitu vlastní sebedůležitosti) těch, kteří si myslí, že tvoří dějiny. Ano, významní politici, byznysmeni a mediální šíbři, ti všichni mají pocit, že sežrali svět a neuvědomují si, že energie, jež má ve své přirozené podobě nejblíž k potenciálu, nakonec bezlítostně sežere je samé. Realita je totiž jako kulička, kterou jsme ztratili někde v dětství a cesta do ní vede postupným rovzpomínáním si na sebe a návratem do svého středu.



Nemám nic proti Bohu, to jeho fanklub nemůžu vystát


Motto: Našemu konání buď Boží požehnání.
Josef Lada

"Náboženství je jed." Autorem téhle slavné věty je Mao Ce-tung a pronesl ji v soukromém rozhvoru s tibetským Dalajlámou při jeho oficiální návštěvě Pekingu předtím, než Čína 'definitivně osvobodila tibetský lid od feudalismu a tmářství', což se, jak dnes víme, neobešlo bez miliónů mrtvých, mučených a vězněných lidských bytostí. Zajímavé na tom celém je - pokud si zachováme střízlivost, nepodlehneme emocionálnímu tlaku současných událostí a podnikneme vlastní výzkum v historii regionu - že k něčemu takovému jednou muselo dojít, aby se 'vyrovnaly misky vah'.
Sám Dalajláma k tomu říká, že za současný stav, který je způsoben mnoha provázanými okolnostmi, si mohou Tibeťané do jisté míry sami svou nechutí se změnit a byl dlouho dopředu předpovězen. Ještě zajímavější je, čím byl 'tibetský náboženský příběh' nahrazen - novým 'čínským nacionálně-komunistickým příběhem'. Příběh vystřídal příběh. Z pohledu lidských dějin také nic převratně nového. I budhismus se ve zdejším regionu v určitém období musel prosadit, a to často za použití těch nejdrastičtějších metod. Příběh střídá příběh a síla se projevuje díky kvalitě těch, které si vybrala pro spolupráci. Nevěřte tomu, že Tibet byl vždycky mírumilovné místo, jakým je dnes díky jeho svatosti Dalajlámovi. A nevěřte tomu, že to co dnes pojmenováváme Čínou bylo vždy tímto drakem, deroucím se na vrchol, jakým je dnes. Jsme zvyklí pozorovat jevy z velmi omezené perspektivy jevících se událostí a díky zformovaným, zatuhlým názorům je určitým způsobem komentovat. Jen díky tomu, můžeme říct o jiné lidské bytosti, že je -ista (doplňte si vhodný pojem podle svého gusta) a že s ním musíme bojovat.



O víkendu jsem, během přednášky, zažil zajímavý moment. Jeden starší, na první pohled velmi solidní pán, zformoval dotaz, obsahující pojmenování - islámští fanatici - a já jsem v tu chvíli uviděl jeden velký, velmi zatuhlý, dokonale zformovaný názor ve formě kvádru, do kterého byl jeho nositel zalit. Zajímavé na tom pro mě osobně bylo, s jakou samozřejmostí bylo toto pojmenování přineseno. Jako kdybychom se na něm všichni dopředu shodli a nebylo se o čem bavit. Uviděl jsem, jak se až po krk brodíme tuhnoucím betonem vlastních a cizích názorů na to či ono, a čím je ta hmota tužší, tím hůře se nám všem dýchá. Mít 'pevný názor' se dokonce v naší společnosti považuje za jakousi známku charakteru! Já osobně v tom vidím jen obrovský betonový kvádr ve kterém nakonec všichni jeho nositelé zatuhnou až tak, že jim není pomoci.



Nic není čermé ani bílé. Respektive všechno je černé a bílé zároveň. Neexistují spravedliví, tak jako neexistují nepsravedliví. Dobro a zlo je pouhým lidským popisem čistých projevů síly kosmu. Síla se tensegriticky projevuje ve své naprosto nelítostné podobě a ti kdo se ocitnou v její blízkosti díky ní vkládají do časoprostoru Univerza svou kvalitu ve formě svých příběhů. Každý takový příběh v sobě nese to podstatné - záměr, se kterým byl přinesen na Zem. A tady narážíme na zajímavý fenomén - málokdo z nás se stará o skutečný záměr příběhu. Málokdo si dá tu práci a podnikne vlastní výzkum, aby poznal. Málokdo se rozhodne rozšířit a navýšit své vědomí, aby uviděl skutečnou podstatu jevících se událostí. Běžně žijícímu člověku stačí hezký nátěr a líbezná reklama 'jeho' spravedlivého příběhu. A příběh, kterému uvěří se nakonec stává jeho vírou.

Všechna náboženství světa (hinduismus, věda, budhismus, ateismus, křesťanství, marxismus-leninismus, ekonomika) stojí na příběhu. Příběh je nosičem a síla příběhu je přímo úměrná počtu fanoušků, jež daný příběh zasahuje a kteří tvoří jeho fanklub. A jak to mezi lidmi chodí, fanoušci jednoho klubu (samozřejmě ti spravedliví) nenávidí až za hrob fanoušky jiných klubů (samozřejmě také ty spravedlivé) a neváhají si navzájem dávat před držku. Nejvíc se trestá to, zradí li někdo 'víru' ve svůj fanklub (příběh) a přejde do jiného fanklubu. A vůbec nejhorším 'hříchem' je, probudí li se dotyčný do té míry, že zjistí, že žadný fanklub nepotřebuje, protože dokáže spolupracovat se silou stvoření sám a napřímo. To mu pak slova jeho svatosti Dalajlámy zaznějí jako Božská hudba: "Hlavní příčinou utrpení je egoická touha po vlastním pohodlí a spokojenosti. Když projevujeme lásku svým bližním, projevujeme lásku Bohu. Moje náboženství je velmi prosté, je jím laskavost. Ha ha ha - jsem jen prostý buddhistický mnich. V Tibetu říkáme, že mnoho nemocí lze léčit jediným lékem - láskou a soucítěním. Nenásilí je jediná správná cesta, násilí je proti lidské přirozenosti. Základními zdroji štěstí jsou dobré srdce, soucit a láska. Nevědomost je zdrojem nenávisti. Zbavíme se jí tím, že si ji uvědomíme. Nejlepší způsob řešení lidských problémů je takový, v němž násilí nemá místo. Svoboda je skutečný zdroj lidské spokojenosti a tvořivosti. Dobrá mysl, laskavé srdce, vřelé city - to je nejdůležitější. Jaký je smysl života? Být šťastný a užitečný. Váš nepřítel je vašim nejlepším přítelem. Hněv a rozčilení zvyšují náchylnost k nemocem. Základními zdroji štěstí jsou dobré srdce, soucit a láska. Čím více se staráme o štěstí druhých, tím silnější je náš vlastní pocit blaha. Násilí plodí další násilí a utrpení, a proto musíme bojovat bez nenávisti a použití násilí. Světového míru nelze dosáhnout nenávistí a silou. Všichni musíme žít v harmonii se svými sousedy. Musíme věnovat více pozornosti svým vnitřním hodnotám. Je důležité věnovat peníze na pomoc druhým, jinak jich budeme chtít mít stále víc a budeme se cítit uboze. Až zemřeme, nebudeme si moci vzít s sebou nic, pouze semena své celoživotní práce a duchovní znalosti. Všichni sdílíme stejnou potřebu lásky, a proto cítíme, že každý, s nímž se setkáváme, za jakýchkoliv okolností, je bratr nebo sestra. Vnitřní temnota, kterou nazýváme nevědomostí, je kořenem utrpení. Čím více vnitřního světla přichází, tím více ubývá temnoty. To je jediná cesta k dosažení spásy neboli nirvány. Jestliže je mysl klidná a plná pozitivních myšlenek, tělo se jen tak snadno nestane kořistí nemoci. Neexistuje obchod, v němž by prodávali laskavost, musíme si ji vypěstovat sami v sobě. Můžeme transplantovat srdce, ale laskavé srdce transplantovat nelze. Jsou to právě naši nepřátelé, kdo jsou nám výzvou, abychom v sobě rozvíjeli toleranci, trpělivost a soucítění."

P.S. Nezapomeňte si u videa zapnout české titulky.







Jaroslav Dušek: papežem by měl být Indián




Bývalý papež Benedikt XVI. nebo exprezident Václav Klaus jsou v jeho světě jen okrajovými postavičkami, zosobňujícími chamtivost a mocenské choutky. Herec s pověstí podivína propagujícího alternativní životní styl s někdy až extrémními projevy, jakými jsou chůze po žhavých uhlících nebo dlouhodobé půsty, má jiné ambice. Jaroslav Dušek (52) usiluje o propojení s božským principem Galaxie a nalezení nového řádu, v němž by byla spokojená každičká buňka světa.

Jste duchovně založený člověk, jakou roli ve vašem životě hraje náboženství, církev?
Náboženství nemám moc rád. Vždycky mi připadá divné, když je něco organizováno do hierarchické struktury, kde kdosi nahoře sděluje těm dole, co si mají myslet – papež, hlava pomazaná, řekne, jak se věci mají, a jeho podřízení to pak sdělují široké základně. Podezřele to připomíná vojenský systém, jen je zabalený do jiného hávu. 

Jakého jste vyznání?
Rodiče nebyli věřící, takže mě se to nedotklo. Spíš mě zajímá projevené božství. Sleduju, že věda víc a víc dokládá, že všechno, co je stvořeno, je zvláštním způsobem propojeno. Najednou se ukazuje, že platí poučky starých duchovních nauk – že z hlediska božského principu je nehet na noze stejně významný jako oko. Kdo má rád hierarchii, nesouhlasí, řekne, že když přijde o oko, je to horší, než když přijde o nehet. Ale z hlediska tvorebného principu se zdá, že všechno je propojené. A že je to propojené víc, než jsme si mysleli.

Taky bych raději přišel o palec než o oko. Názornější příklad ­nemáte?
Ukazuje se, že některá zvířata, hmyz jsou daleko informovanější než my. Když přichází vlna tsunami, lidé nic netuší, ale zvířata o ní vědí několik hodin a někdy i dnů dopředu. Právě události, kdy zvířata s předstihem vstoupí do bezpečného prostoru a vlna zaplaví lidské příbytky, mně kladou otázku, jak je to možné. Jak to věděla, jak znala bezpečnou zónu? Proč neutíkala dál a dál na ještě vyšší kopec, jak je to možné? Zdá se to jednoduché – všechno je propojené v Galaxii.

Když je to tak jednoduché, proč se s Galaxií nepropojí i lidé?
Staré indiánské školy a členové kmenů – ať už Inkové, Čerokézové, Mayové, nebo Toltékové – o tom propojení věděli a vycházeli z něj. Pak ale nastalo podivné štěpení, kdy se náš rozum rozhodl, že rovnovážnou situaci rozčísne, a odhodil pověsti o zvířatech, která mluvila, o skalách, jež se otevíraly. Ruku v ruce s tím se postupně vyloupl kapitalismus – snaha vytěžit ze všech zdrojů maximum. Najednou se mánií lidské bytosti stala ekonomická, velmi zaslepená cesta. Všechno jsme zvláštně oddělili na obory, vznikli specialisté. To je skvělé, ti lidé udělají úžasné poznatky ve svých oborech. Jenže jakmile specialista zavře své vědomí, nepropojuje ho dostatečně s okolním světem. Najednou jsme se ocitli v mnohem zmatenějším světě. Indiáni si zabubnovali, postavili příbytek, který se podobal Galaxii, pomocí symbolů zobrazili souhvězdí a žili v důvěrném vztahu s kosmem. My jsme se dostali do světa vyvrženců.

Co přesně nazýváte světem vyvrženců?
Situaci, v níž si my, lidé, myslíme, že víme všechno líp než ostatní, takže všechny sežereme nebo je někam vytlačíme – tady bude supermarket, tady parkoviště. V některých velkoměstech světa se nedá dýchat, lidi v nich chodí s rouškami na obličeji, protože už to jinak nejde. Zmatek vzniká proto, že člověk zapomněl na propojenost všech projevů a je jedno, jestli jim budeme říkat božství, univerzum nebo kosmos, vesmír, nebo příroda. Princip je v tom, že všechno je propojené. Není možné se tady etablovat jako figura, která má výjimku. Proto mě zajímá to propojení úcty ke stromu, úcty k rostlině, úcty ke včele, ke kamenům, minerálům, nerostům.

Díváte se na toto téma z technického úhlu pohledu, nebo vás spíš zajímá mentální směřování lidstva?
Nerozlišuju to. Vtip je v tom, že oddělování nikam nevede. Technika bez ducha je k ničemu, duch bez technické aplikace je taky k ničemu. Co je duchovno, kde je duchovno? K čemu by nám bylo platné, kdybychom s ním nemohli přijít do styku?

Pro někoho je technickou aplikací duchovna, spojením s božstvím papež. Benedikt XVI. rezignoval – jaký v tom spatřujete signál? Tušíte za jeho ojedinělým krokem nějaké propojení?  
V té organizaci se nevyznám. Na mě je církev příliš bohatá. Jsou mi divná ta kvanta majetků – nejdou mi dohromady s učením Ježíše Krista. Mám podezření, že kdyby se tu dnes objevil, představitelům církve by hluboce promluvil do duše.

Vypráskal by je z římských chrámů důtkami?
Pochybuju, že by usedl za stolec a radoval se z toho, že vládne. Nevím, co znamená to gesto papežovy rezignace, většinou se čeká, až umře.

Spekuluje se o tom, že nástupcem Benedikta XVI. by mohl být někdo z Jižní Ameriky – ve srovnání s evropskými preláty kladou tamní představení větší důraz na chudobu církve, chodí do ulic mezi řadové ovečky.
Možná se církev vědomě rozhodne a dobrovolně zchudne. Což se mi nechce úplně věřit, ale zažil bych další z velkých překvapení ve svém životě, kdyby došlo k vědomému prozkoumání toho aparátu, celé hierarchie, a hlavně toho, kdo vlastně má právo komunikovat s Bohem. Protože podle starých Indiánů, a já s tím souhlasím, má tohle právo každý člověk. Možná i v církvi může přijít dobroděj. Jižní Amerika by z hlediska symbolu byla velmi logická, protože v ní bylo obrovské množství lidí vybito, zemřelo tam obrovské množství Indiánů. Buď zbraní, nebo vlivem epidemií. Vzhledem k rovnováze by bylo ideální, kdyby novým papežem byl Indián.

Ať neřešíme spásu světa, jaká je poloha, v níž nacházíte rovnováhu vy?
Jsem propojovatel. Seznamovat lidi, to je moje, to miluju. Když mně člověk povídá o nějakém svém záměru, už zpravidla vím, že existuje jiný, který přemýšlí, pracuje na tomtéž. A tak mám radost, když můžu přispět. Tato možnost mi byla dána skrze cestu – dejme tomu – známé tváře z filmu. A zase jde o propojování. Že jsem známý, pro mě neznamená, že toho využiju ve svůj prospěch. Uvědomil jsem si, že mám možnost přístupu k lidem, ke kterým bych se jinak obtížně dostával.

Uvažoval jsem o vašem autorském divadelním herectví – neberete svou práci jako určitou formu kazatelství?
Ať si to každý označkuje, jak chce. Dělám jen to, co ve svém srdci cítím, že mám dělat. A bez nějakého přehánění a přemršťování – ze spousty věcí si dělám legraci, myslím, že bez humoru to nejde. Kostely jsou tak vážné. Člověku až není dobře. Jak to, že Kristus v nich visí na kříži?! Pointa příběhu je přece zmrtvýchvstání,
že znovu ožije. Jak to, že příběh byl zastavený před pointou, co je? On znovu ožil, rozběhl to, ale je  zastavený, visí na kříži. To přece nejde, to nedává smysl. Už je na čase ho sundat. 

Kristovo zmrtvýchvstání vnímáte jako skutečnost, nebo jako symbolický příběh?
Mně se líbí toltécké pojetí pravdy – za pravdu považují úplně něco jiného než my. Toltékové říkají: Pravda je to, co nepotřebuje, aby tomu někdo věřil. Podle toho poznáte pravdu, existuje nezávisle na vaší víře. A církevní představitelé říkají, že pravda je tohle. Tím pádem to pro mě nemá aspekt pravdy. Ale chápu ten příběh symbolicky – jde o symbolické sdělení, že člověk by měl být schopen se vzkřísit, vstát z té mrtvoly, z toho robota.

O jakém robotu mluvíme?
Moderní doba z nás dělá roboty a my umíráme. Proto jsme víc a víc nemocní. Populace je prolezlá všelijakými nemocemi, všichni žerou léky, všechno je prochemizované. To znovuožití, to zmrtvýchvstání,
z mého pohledu spočívá v tom, že se znovu zrodíme jako nová bytost beze strachu žít ve společném prostoru bez hierarchických potřeb. Pro mě ten příběh znamená, že si přestaneme hrát na svoji velikou ohromnost a důležitost a začneme oživovat radost ze života. Protože jinak je to žití nežití – zaplatit půjčky a vědět, že dalších třicet let nás nic jiného nečeká. A že se musíme modlit, aby naše fi rmy nezkrachovaly. Je to divné.

V čele církve skončil Benedikt XVI., prezidentské křeslo opustil Václav Klaus. Jak vnímáte úroveň jeho odcházení – amnestii, kritiku Václava Havla?
Tuto oblast málo sleduju, protože mi nepřipadá ničím zajímavá. Jistě, můžeme promrskávat různé psychiatrické diagnózy – to není nic složitého, to je spíš zábava. Pro mě je nejvtipnější, jak někdo uvěří, že je prezident. Už ve chvíli, kdy si nevšimne, že ho zvolili tři lidi z deseti, a chová se, jako by ho zvolilo devět z deseti, tak vidíte, že v hlavě to nemá v pořádku. Měl by pořád vědět, že ho sedm z deseti nevolilo. A tím pádem si udržovat vědomí své nevýznamnosti. Jenže jim se něco přesmýkne v hlavě a věří, že mají většinu, že je všichni mají rádi.

Člověk v prezidentské funkci nepochybně jistý význam má.
Musí být zoufalé být v takové funkci, protože jste pořád obklopený nějakými poradci, normální člověk se k vám nedostane. A když, tak se snaží z vás něco vydojit. Anebo po vás střílí pistolkou z umělé hmoty. A vy nepochopíte, že vám jen říká: „Málo si nás všímáte, my jsme tady taky.“ To je legrace, nedotknutelnost prezidenta, ty jejich ochranky – úplně vidíte paranoiu, která okolo nich bují. Strašný život, nikomu nezávidím takovou oběť podivnou. Oběť, která si v touze po své důležitosti nevšimne, že se zavřela do pasti.

Jak tu oběť zvládal Václav Havel? Hrál jste v jeho Odcházení.
Myslím, že se docela těšil, až nebude prezidentem a bude moct dělat divadlo, film. Mám pocit, že špatně nesl reakci kritiky, spousta lidí kvůli ní do kina ani nešla. V jeho zdravotním stavu by ho potěšilo, kdyby na něj diváci do kina chodili. Můj vnitřní názor je, že kritici se zmýlili, že se unáhlili. Ten film bude po pár letech v pohodě. Nemám v sobě žádný pocit nelibosti, že jsem v něm hrál.

Od té doby jste nenatáčel. Rezignoval jste na filmovou tvorbu?
Skoro každý den hraju divadlo a to mě baví. Ohromně. Kdybych chtěl točit film, musím divadlo zrušit. Nerad totiž přes den natáčím a večer hraju divadlo. Takže si všechno musím naplánovat třeba půl roku dopředu. A když pak přijdou filmaři a začnou všechno přehazovat a měnit termíny, najednou já, ačkoli jsem si udělal tři týdny volno, zrovna když začnu hrát představení, musím ještě dotáčet film, kvůli filmu musí jít všechno stranou. Přestalo mě bavit s tím zápasit. Pro mě je přirozenější hrát divadlo a svůj diář si vytvořit sám. Navíc hrát ve filmu o tom, jak žijí lidé, hm, přiznám se, do toho zvláštní velkou chuť nemám. Mně připadá, že takových 
filmů už bylo hodně. Vždyť vidíte, jak se dělají remaky remaků – je potřeba, aby se filmové médium stalo něčím jiným.

Jaké filmy jsou podle vašeho  gusta?
Mám rád pomezí dokumentárního, animovaného a hraného. Třeba Proměna (The Shift), o doktoru Gayerovi se mi líbila – to je taky dokument s hraným filmem dohromady. Byť je v něčem takový účelový, líbí se mi, že do toho vstupují různé dimenze, různé vibrace. Takové filmy bych rád dělal, ale tady je nikdo netočí. Anebo točí a nestojí o mě.

Nepovídejte. Vím, že nabídky máte.
Nějaký nabídky přišly, komedie a podobně … Takové filmy jsem si natočil už dřív, to mě bavilo, zkoušel jsem si něco, ale to období se uzavřelo. A pro mě symbolicky – poslední dva filmy jsem natáčel se Švankmajerem a Havlem. Švankmajer je nepřehlédnutelná fi gura a vybral si mě do Šílení. Je dobré takové lidi potkat, protože oni nastaví laťku výš.

Po Naganu prý chystáte další operu.
Ano, četl jsem knihu Cesta do sousední dimenze a příběh o zázračném uzdravení jejího autora, Clemense Kubyho (německý filmový režisér – autor více než pěti desítek dokumentů; rozhovor s ním přinesl RX č. 5/2013, pozn. red.), mě zaujal – je to lékařsky zaznamenaný reálný příběh. Napadlo mě udělat jej jako operu. Myslím, že by to mohla být léčivá opera.

Vy se často léčíte půstem, údajně si při něm musíte oškrabávat jazyk, abyste mohl mluvit.
Když držíte dlouhý půst, jazyk se vám potáhne povlakem, takovým humusem. Může být docela hutný, zvlášť když držíte vícedenní půst. Lepí to, máte vyschlo, blbě se vám mluví. Dneska už naštěstí v drogerii prodávají takové loupátko. Normálně to seškrábnete.

Míváte při půstu tmavou moč?
Popisují ji teoretici půstu, podle nich může až zčernat. Znamená to, že máte v těle málo tekutin, doporučují víc pít. Mně moč nikdy moc neztmavla.

Pěstováním netradičního životního stylu, včetně hladovění, jste známý. Co je na půstech fascinujícího?
Vtip není v tom, jestli jíte něco, nebo vůbec nic. Důležité je, že začnete jinak uvažovat o stravě, o jejích zdrojích, o napájení těla energií. Začnete jinak vnímat, kudy proudí energie, jak se všechno propojuje. Přece každý člověk zná situaci, kdy je něčím zaujatý tak, že nemá hlad, nevnímá ho. Jsou třeba lidé, kteří na moři zvraceli a pak zjistili, že třeba deset dvanáct dní nejedli, jen do sebe vpravovali tekutinu. A že je jim vlastně výborně.

Když je hladovění tak úžasné, proč je v době kultu těla dávno nedoporučují všemožní fitness trenéři a výživoví poradci?
Odborníky rozčiluje, že řeči o půstech podněcují k anorexii. Ale tam o ni ani trochu nejde. Pokud je vůbec někdo schopen dlouhodobé hladovění zvládnout, musí být na mimořádné úrovni sjednocený se všemi svými dimenzemi. Musí to být výjimečný jedinec. A platí jedna zásadní podmínka – dotyčnému nesmí klesat váha. Jen zpočátku klesne na přijatelnou hodnotu, která by zhruba měla odpovídat ideální váze tabulkové, a dál už neklesá. V opačném případě je třeba začít jíst, protože se nepovedlo nenapojit na jiný energetický zdroj.

Jaký zdroj máte na mysli?
Mnozí jej nazývají prána. Pojídají pránu – energii – ať už z dechu, ze slunečních paprsků, nebo z vesmíru každou buňkou svého těla. Sytí se jiným způsobem. To nemá s anorexií nic společného. Ten, kdo se oddělí od jídla, nechce přijímat energii, si samozřejmě zdemoluje tělo. To je odmítání jídla. To je ten rozdíl.

Máte ve svém slovníku pojem neřest?
No, taky se někdy nažeru. Pivo mi moc nechutná, ale s klukama z divadla na ně občas zajdu. Nejsem žádný světec, dělám, co mě baví. Jenom se snažím zkoumat míru. A tu má každý jinak stanovenou.






Každý den se, jako klíště, držím toho živého v sobě


Mým smyslem je život, mou barvou je zelená, mým jádrem je tvořivost, mou silou je tensegrita, mým prostorem je kosmos, mým místem je příroda, mým časem je přítomnost, mým kompasem je vědomí, mým směrem je poznání, mýma očima je vnímání, mýma ušima je střízlivost, mým náboženstvím je laskavost, mým štítem je pokora, mou pokorou je odvaha, mým středem je srdce, mým putováním je lehkost, mou láskou je Země, na které se každý den, jako klíště, držím toho živého v sobě.





SIRIUS: Nejsme sami ve vesmíru, ani zde na Zemi


Motto: Nejdříve vás ignorují, pak se vám smějí, pak s vámi bojují a pak vyhrajete.
Mahátma Gándhí

"Je čas dozvědět se pravdu: ve vesmíru, ani zde na planetě Zemi, nejsme sami. Země je opakovaně navštěvována pokročilými mezihvězdnými civilizacemi, jež mohou cestovat jinými rozměry, rychlostí větší, než je rychlost světla. To, co jsme se od nich naučili o energetickém pulsním pohonu, může být pro lidstvo vstupem do nové éry, ale mocní tohoto světa potlačují veškeré informace s cílem udržet si nadvládu. Je na čase, abyste se dozvěděli pravdu... a tento film ji odhalí."

To jsou slova Dr. Stevena Greera,zakladatele celosvětového hnutí a Centra pro studium mimozemské inteligence, jenž nyní pracuje s filmovým producentem Amardeepem Kalekou a jeho týmem v Neverending Light Productions na výrobě jednoho z nejvýznamnějších filmů naší doby. Tento film odhaluje příběh, jenž nebyl nikdy vyřčen: Země je opakovaně navštěvována bytostmi z jiných světů, kteří jí, ani jejím obyvatelům nijak neškodí, ale naopak ve skutečnosti projevují obavy o budoucnost lidstva. Zástupci světového vojensko-průmyslově-finančního komplexu jsou s nimi ve spojení již déle než 60 let a tyto kontakty udržují v tajnosti kvůli zájmům průmyslu a zachování současného společenského uspořádání. S odtajněním těchto kontaků totiž přichází ke slovu technologie, jež je s to změnit svět jak ho známe a přinést lidem energetickou nezávislost a svobodu.

Díky Kickstarteru se podařilo nasbírat potřebné finance na dokončení projektu, na jehož premiéru se můžeme těšit v červnu tohoto roku. V této souvislosti zmiňuje Dr. Greer zajímavou informaci, že ve filmu bude poprvé ukázáno původní, zcela zachovalé tělo zemřelé mimozemské bytosti, kterou sám podrobně zkoumal a nechal zkoumat lékaři a odborníky z uznávaných institucí. Dr. Bravo, Dr. Ted Lorder, Prof. Emeritus Univerzity v New Hampshire a další vědečtí pracovníci, jež si prozatím přejí zůstat v anonymitě, ověřovali a prováděli veškeré dostupné vědecké testy, aby prokázali, že se skutečně jedná o mimozemskou bytost humanoidního typu a nikoli o člověkem vytvořený podvrh. Faktem je, že na mnoha místech naší planety byly stejně vypadající bytosti rituálně uctívány jako bozi, neno duchovní bytosti předků a těla mimozemských bytostí se anatomicky dokonale shodují s těly 'pohanských' figurek, vystavených ve vatikánském muzeu, nebo se sochami kava kava z Velikonočního ostrova. Pokud to celé není jeden velký humbuk, tak to vypadá, že tohle léto bude doopravdy horko...









Modlitba mužů, co zírají na kozy






Matko Země,

abych žil, musím pít Tvou modrou vodu,
žít ve Tvé rudé zemi a jíst Tvou zelenou pokožku.

Pomoz mi získat rovnováhu,
jako ji udržuješ mezi zemí, mořem a vesmírem.

Pomoz mi otevřít srdce a uvěřit,
že mě Univerzum nakrmí.

Mé nohy budou vždy líbat Tvoji tvář
a mé kroky budou sladěny s Tvým tepem.

Nes mé tělo skrze prostor a čas.
Jsi mé spojení s Univerzem a vším, co bude následovat poté.

Já jsem Tvůj a Ty jsi má.
Vzdávám Ti poctu.

Z filmu 'Muži, co zírají na kozy'