Rezonuji, tedy jsem


Celek je jedno nepopsatelné, dokonalé, živé, rezonující Bytí, posazené na energii č-chi, prodchnuté skrznaskrz sebe si vědomým vědomím. Vyznačuje se dynamickou rovnováhou a jeho projevy jsou jejím odrazem. Já = Celek = já. Tato rovnice je klíčem k místu, kde přestávají platit fyzikální zákony, např. ten o neprostupnosti hmot. Spojení s Celkem je bezúsilně jednoduché a může se projevit nejbizarnějšími způsoby. Celek s námi neustále komunikuje a je připraven na vědomé spojení. Stačí se umět naladit, přejít most a vstoupit do nekonečného Bytí bez času a prostoru, jak nás o něm naučili uvažovat. Rezonovat na určité frekvenci, znamená otevřít své vlastní hranice tím, že je necháme rozpustit v Bytí. Čisté bytí bez hranic a omezení. Tělo je dokonalé. Ví co a jak. Má v sobě mosty, po kterých umí přejít do jiného typu prožívání. Dokáže se rozplynout v čisté vědomí, protože nenese strach.



Nedávno ke mně přišla ve stavu Bytí čistá esence Krista, která se projevila prostřednictvím několika po sobě jdoucích obrazů jako dokonalá kosmická esence čistoty, harmonie a rovnováhy. Hovořím o energii, ne o příběhu. Uviděl jsem taky ale, co všechno je na té esenci navěšeno prostřednictvím kultury, lidských představ a ohýbání jejího příběhu - a právě kvůli té nesmírné zátěži jsem ji nedokázal v daný moment přijmout. Tělo je čisté a prostoupené vědomím.



Mozek je řídícím centrem člověka. Sám o sobě s ničím nerezonuje. Pouze distribuje elektromagnetické impulzy tím či oním směrem a je příznačné, že se současná kultura orientuje výhradně jeho směrem. Je totiž posedlá mechanikou. Zkoumat a ladit mozek je jako zkoumat a ladit projevy síly. Bere to čas a sílu. Poznat sílu napřímo vede ke středu nových možností. A skutečná síla rezonuje v srdci. Pro vědu je srdce 'obyčejným' pumpujícím orgánem, zato mozek se stal novodobým zdrojem příjmů. Jsme úžasné rezonující bytosti. Vybíráme si, s čím a jak budeme rezonovat a díky tomu jsme těmi, kterými jsme.





Co vaří babičky ve světě

Všichni víme, co to znamená jít na oběd k babičce. Sám občas zasněně pronesu někde v restauraci tu větu: "To chutná jako od babičky", a jenom já v tu chvíli vím, co tím míním. Je to nepřenosné, nesdělitelné, protože hluboko v pocitech. Další z dnes módních kulturálně-srovnávacích fotografických kolekcí pochází z dílny italského fotografa Gabriela Galimbertiho, který tak dlouho vzpomínal na jídla od své vlastní babičky, až se rozhodl vyrazit do světa a požádat babičky v různých koutech naší nádherné zeměkoule, aby mu uvařily ten 'svůj' recept. Dobrou chuť.

Armenia, Tolma (Roll of Beef and Rice Wrapped into Grape Leaves)

Haiti (Lambi in Creole Sauce)

Malawi, Finkubala (Caterpillar in Tomato Sauce)

Morocco, Bat Bot (Berber Bread Baked in a Pan)

Italy (Swiss Chard and Ricotta Ravioli with Meat Sauce)

Philippines, Kinunot (Shark in Coconut Soup)

Cayman Islands (Honduran Iguana with Rice and Beans)

Lebanon, Mjadara (Rice and Lentils Cream)

China, Hui Guo Rou (Twice-Cooked Pork with Vegetables)

India (Chicken Vindaloo)

Latvia, Silke €“(Herring with Potatoes and Cottage Cheese)

Zimbabwe, Sadza (White Maize Flour and Pumpkin Leaves Cooked in Peanut Butter)

Brazil (Fejoada Light)

Algeria (Chicken and Vegetables CuosCous)

Sweden, Inkokt Lax€“ (Poached Cold Salmon and Vegetables)

Turkey, Karniyarik (Stuffed Aubergines With Meat and Vegetables)

Canada (Bison Under the Midnight Sun)

Bolivia, Queso Humacha (Vegetables and Fresh Cheese Soup)

Kenya, Mboga and Orgali (White Corn Polenta With Vegetables and Goat)

Argentina, Asado Criollo (Mixed Meats Barbecue)

Egypt, Kuoshry (Pasta, Rice and Legumes Pie)

Thailand, Kai Yat Sai (Stuffed Omelette)

Spain, Asadura de Cordero Lecca con Arroz (Milk-Fed Lamb Offal with Rice)

Ethiopia (Enjera with Churry and Vegetables)

Georgia, Khinkali (Pork and Beef Dumplings)

Iceland, Kjotsùpa (Lamb and Vegetables Soup)

Norway, Kjottsuppe (Icelandic Bull Meat and Vegetables Soup)

Zanzibar, Wali, Mchuzina Mbogamboga (Rice, Fish and Vegetables in Green Mango Sauce)








Takhle zpívá Vesmír


Ačkoli to věda nemá ráda, což je pochopitelné, protože zastává (resp. osobuje si právo na) místo novodobého zdroje popisu všeho, zůstává Vesmír stále jedním nekonečným a hlubokým tajemstvím. Zaplaťpánbu. Z osmdesáti procent tvořen nepoznanou, tedy temnou - ó, jak dokážeme být malí v popisu - hmotou a energií. Na první pohled pro lidskou bytost nehostinné místo. Odkud ale vytryskl Život? Odkud se rodí a kam se navrací všechny jeho projevy? Vesmír, že je živý? Věda tvrdí, že nikoli. Mám však vědomí o tom, že je vědomý. Tedy živý. Mé velké i malé já je jeho nedílnou součástí. A naopak. Veškerý Vesmír je obsažen v každé vědomé části vědomí, ohraničeného mým prožíváním, jež je si vědomo sebe sama. Jako by se jeden a tentýž Celek neustále projevoval nekonečným počtem příběhů, písní, obrazů a emanací všeho druhu a obohacoval tím sebe sama. Vesmír zpívá nekonečnou píseň věčného Života. Vědí to odpradávna všechny šamanské lidské bytosti, jež vyrážejí na svých korábech po temném moři vědomí do jeho vzdálených útrob, aby podnikly cestu za zachycením části té nádherné nekonečné písně, která je určená jejich lidu. Proto, aby jejich lid přešel a byl zachován. Vesmír je jedno nekonečné, hluboké tajemství. To tajemství k nám hovoří v každé buňce našeho svatého těla. To tajemství vibruje životem a ukazuje směrem k naději. To tajemství vybízí, protože chce být prožito.














Ken Robinson: Jak uniknout ze vzdělávacího údolí smrti


Sir Ken Robinson je bezesporu jednou z největších světových osobností, jež přinášejí a udávají tón a takt změnám v současném světovém vzdělávacím systému. Proslavil se naprosto fenomenální řečí 'Školy zabíjejí kreativitu' v r. 2006 na konferenci TED, jež má na svém kontě desítky, a dnes už možná stovky, miliónů shlédnutí po celém světě. Je člověkem, který dokázal v pravý čas a na správném místě přinést podstatné, aby se věci daly do pohybu. Vzdělání je jeho celoživotní vášní, proto není s podivem, že jeho nejnovější vystoupení na stejné konferenci, jen o sedm let později přináší opět zajímavý a inspirativní pohled na vzdělání v naší bouřlivě se měnící době. Sir Ken Robinson naznačuje 3 principy, které lidská mysl potřebuje k rozkvětu – a vypráví, jak proti nim současná vzdělávací kultura bojuje. Ve svém vtipném a poutavém proslovu nám radí, jak uniknout ze vzdělávacího „údolí smrti“, ve kterém se nacházíme, a jak vychovávat naši nejmladší generaci v chápajícím bezpečném prostředí, plném nových možností.





Video: O životě, šamanismu a RELOVE SUMMIT, režie Igor Chaun



Sešli jsme se včera s Igorem Chaunem, jako jedním z vystupujících hostů na RELOVE SUMMIT PRAGUE 2013. Obyčejné interview se záhy 'zvrhlo' do nadšené, spontánní, rezonující spolupráce. Dobrá zpráva je, že všechna videa vystupujících hostů vzniknou pod jeho režisérským dohledem (a musím říct, že to byl velký zážitek ho sledovat při práci) a budou sdílena na jeho sociálních video kanálech. V rámci včerejší rezonance vzniklo rovnou na místě toto spontánní video, které rád sdílím.





Jaroslav Dušek: Vědomý počátek

© Alex Grey

V rámci pravidelného pořadu DušeK v Divadle Kampa se Jaroslav Dušek tentokrát sešel se třemi zajímavými ženami, aby spolu půl třetí hodiny živě debatovali nejen o vědomém početí. Velmi rád sdílím jejich milé slovo...






Svět je to, čemu věnujeme pozornost

Jsme nádherné bytosti. Lapené do vlastní projekce světa, na kterém trváme, který si plácáme, hýčkáme, obhajujeme a udržujeme. Za každou cenu, protože nám dává alespoň nějaký smysl. Nepatrná výseč Celku živoucí skutečnosti na nás dopadá a dopadá a dopadá a my se ji jen snažíme důstojně unést. Proto tolik nedorozumění. Proto tolik násilí. Proto tolik nerovnováhy. Protože tolik strachu z neznáma. Proto tolik utrpení, zločinu a odtažitosti, protože tak málo vlastní láskyplně plující pružnosti, která skáče. Sami si na vnitřní stěnu svých těl promítáme jedno okénko (toho, co je prý tam venku) za druhým a věříme - moc chceme věřit - že to jsme my, kdo rozhoduje. Uvěříme tomu, tak moc tomu uvěříme? Nebo se jen spokojíme, protože tak jsme schopni přežít. Kdo chce přežít, na stranu. Přichází Život, aby si vybral. Skutečné bojovníky srdce, kteří pohlédli za oponu přežití a do živé skutečnosti zapsali se svým bezchybným činem rovnováhy, která je živá a plná síly. Aby viděl, že přešel. Aby zachránil svět, který přestal existovat. Aby se rozplynul (hádanka zůstává).





Cesta ke zdraví podle Rüdigera Dahlkeho



Původní sdílený text článku zen.e15.cz (samozřejmě s uvedením zdroje) jsem po nezenově chladné, lidsky zcela odtažité, zato však dokonale manažersky výhružně znějící výzvě ředitele internetových redakcí Mladé fronty odstranil dřív, než odstraní oni mně. Alespoň takový pocit ve mně jeho e-mail zanechal.


Stále však věřím tomu, že SHARING IS CARING - tedy, že sdílení je tou nejzákladnější formou laskavosti, které jsme - jako lidské bytosti - schopni, a to navzdory všemu tomu technokratickému tlaku  smutných postav mana žerů všeho druhu, budujících nemocnou, všezžírající kulturu strachu, pramenící z nekonečného vzájemného boje a vyvlastňování - čímž samozřejmě nemyslím nikoho konkrétně.

Dovolím si tedy krátce alespoň sdílet to nejpodstatnější, o co v textu šlo, protože mám pocit, že byste neměli být o úžasnou osobnost Rüdigera Dahlkeho ošizeni. Rüdiger Dahlke je jakousi evropskou obdobou našeho Jana Hnízdila. Sám je dlouholetým propagátorem zdravého životního stylu, nejí maso a jeho oběd, jak uvádí autor, spočívá v hrsti semínek a ořechů. Jeho recept na zdravý život spočívá v přísném vyhnutí se ztuženým tukům, tabáku, masu, mléčným produktům a samozřejmě především alkoholu (cituji z článku): „I když kouření je ve srovnání se ztuženými tuky neškodné. Nebo jestliže je na cigaretách napsáno, že škodí zdraví, na kelímcích s jogurtem to mělo být už dávno. Moderní studie na velkých vzorcích v tomto ohledu nepřipouštějí ani nejmenší pochybnost.“ 

To podstatné se ovšem týká nemocí. Stejně jako Jan Hnízdil o nich Dr. Dahlke hovoří jako o informacích, kterými nás vrauje naše tělo o tom, že se nacházíme v nerovnováze, přičemž jednotlivé druhy nemocí mají své rozpoznatelné a snadno vystopovatelné příčiny, které si ale často nechceme připustit (cituji z článku): „Lidé znova a znova dostávají takové tělesné problémy, které rezonují s jejich potlačenými či nevyřešenými tématy a konflikty.“

Zatímco moderní medicína a rozvinutý farmaceutický průmysl "léčí" tak, že zmírňuje, vypíná nebo potlačuje projevy nemoci - čili varovných signálů našeho těla - Rüdiger Dahlke jako jeden z prvních klasických lékařů (a zde opět cituji z článku) dávno pochopil, že léčit lidi vypnutím varovných světýlek v podobě příznaků, které na tuto nerovnováhu upozorňují, není cesta k uzdravení, ale do hrobu.

Zásadním sdělením Rüdigera Dahlkeho (zde necituji z článku) je: "Naučte se brát nemoc jako něco pozitivního. Jako něco, co vás přišlo varovat a doručit vám zprávu o tom, že se nacházíte v celkové nerovnováze a že je nejvyšší čas něco ve vašem životě změnit." Jak k tomu uvádí on sám (cituji z článku): "Duše žije v těle. Tělo je důležité asi tak, jako je důležitý dům, ve kterém nějakou dobu bydlíme."

Dahlkeho výjimečnost spočívá v hlubokém porozumění, pramenícím z dlouhodobého pozorování souvislostí a symbolů jednotlivých nemocí. Ve svých knihách  popisuje celou řadu klinických nálezů (cituji z článku): „Co znamená třeba zvětšené srdce? Křesťané to vítají, ale na tělesné úrovni je to problém. A to je právě ono. Nikdo z těchhle pacientů nemá velké srdce v tom přeneseném smyslu, a tak se to zhmotnilo na tělesné úrovni. Růst je přirozený. Vždycky jsou ale dvě možnosti růstu – první je ta zdravá, na úrovni vědomí, směrem k rovnováze a porozumění. Pokud tuhle vytrvale odmítáme, růst se přenese dovnitř těla, kde se často projeví třeba nádorem.“

Je jasné, že Dahlke, stejně jako náš Jan Hnízdil, nemá mezi farmaceuticko-zdravotnickou lobby na růžích ustláno, a to uže jen proto, že jak sám uvádí - třetí nejčastější příčinou úmrtí jsou léky. Celá řada očkovacích látek, jakož i vyšetření na mamografu jsou podle něj buď zcela nesmyslné, nebo přímo zdraví a život ohrožující. Samostatnou kapitolou jsou pak mobilní telefony. Cituji z článku: „Vypněte svůj telefon a už ho nikdy nezapínejte. Snižuje účinnost imunitního systému a způsobuje nádory mozku. To je fakt. Jenže se pravděpodobně probudíte, až když se to stane někomu ve vašem okolí. Desetileté užívání mobilu za následek průměrně o 290 % vyšší riziko rozvoje nádoru na mozku."

Tím hlavním, co nám Rüdiger Dahlke chce sdělit je, že máme přijmout svůj celek. Se světlem i stínem, který si neseme. Jak sám říká (cituji z článku): „Cesta za stínem je tou nejnapínavější dobrodružnou cestou, na jakou se můžete vydat. Jakmile uděláte první krok, bude to stále větší zábava, kousek po kousku prosvěcovat vlastní temnotu, rozšiřovat při tom stále více své vědomí a stávat se přátelštějšími – vůči druhým a zejména vůči sobě.“
Citace via zen.e15.cz
Více na: http://zen.e15.cz/lifestyle/rudiger-dahlke-muz-ktery-do-vas-vidi-988032#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylin





Vy sami jste to světlo


Mám za sebou prvních zhruba deset rozhovorů s hosty, kteří se rozhodli vystoupit na RELOVE SUMMIT PRAGUE 2013 a rád bych se s vámi podělil o několik aktuálních, svěžích poznatků. Jednotlivá interview vznikají v rámci přípravy a ladění jádra individuálních příběhů, které uslyšíte naživo 8. a 9. července v HUB Prague.

SPOLUPRÁCE
Prvním z mnoha svěžích poznatků, jež celou přípravu provázejí, je mé osobní hluboké překvapení z toho, jak moc jsou lidské bytosti připraveny začít spolupracovat, pokud ucítí ryzost záměru. Doslova každý den čelím zázraku lidské konstruktivní spolupráce, která si jde naproti - tedy něčemu, o čem jsem se za těch dvacet let v tvrdém byznysu domníval, že je dávno mrtvé. Není! To živé v nás je schopno se aktivovat, pokud naše tělo ucítí, že má na co navázat. Je to pro mě obrovsky nadějné vidět naživo všechny ty lidské bytosti napříč obory, sociálními postaveními a životními zaměřeními jak neuvěřitelně konstruktivně jsou schopny spolupracovat. Vysíláme tím světu dalekosáhlou zprávu o stavu lidského Ducha a jsem rád, že mohu být při tom.

LEHKOST
Všichni, kdo mají za sebou organizaci podobného podujetí nás pokaždé na úvod litují, jaké ohromné penzum práce odvádíme a jak už z toho musíme být všichni unavení. Když se dozvědí, že aktuální počet členů organizačního týmu je 3 a že se to celé vlastně děje samo, a že my jen průběžně za pochodu dolaďujeme to, co se samo skládá, a že je to vlastně docela jednoduché, a nejen že nás to neunavuje, ale vlastně docela nabíjí, nevěřícně kroutí hlavou. Ano, je to tak, tuto událost si tvoří samo Univerzum a my si jen tak hrajeme. Je to čirá radost a lehkost, co provází přípravu RELOVE SUMMITU.

ORIGINALITA
Jsem překvapený obrovskou mírou originality jednotlivých příběhů. Doslova a do písmene se mi potvrdilo, že co lidská bytost, to naprosto originální životní příběh. Jemné předivo života tkáme z materiálu naší originality. Sedíme na své originalitě, protože ona je naším zdrojem. Čerpáme z ní a obohacujeme jí Celek a to je jediné, v čem bych mohl najít rozdíly je míra vědomí, kterým jsme v daných událostech přitomni. Je pro mě velkolepé a obohacující vyslechnout všechny ty příběhy, svědčící o nekonečném potenciálu lidského Ducha a jeho nezahubitelnosti. Ve všech příbězích nacházím jednu společnou linku, a to, že Život si vždy najde cestu.

LÁSKA
Všech se nakonec pokaždé zeptám, co pro ně konkrétně znamená pojem 'láska'. A vidím, že se dotýkáme něčeho velmi konkrétního, něčeho velmi živého. Něčeho, co nás všechny přesahuje a zároveň jsme toho plní. Něčeho, na co máme velmi konkrétní dosah. Něčeho, k čemu máme neomezený přístup, ale velmi často děláme v životě všechno pro to, abychom si ho (ten přístup, i ten život) zkomplikovali. Vidím, že život je ve své podstatě velmi prostý. Nazval jsem si to pro sebe novým přiléhavým pojmem 'simple life'. Vidím taky, že Člověk si s sebou v jednu chvíli nese úplně vše a žije jen tu výseč, které dá pozornost. Klíčem ke všemu je tělo a nástrojem pozornost. My sami jsme tím světlem i tou temnotou, kterou tak úporně zkoumáme tam 'venku'.

Děkuji všem, kdo se rozhodli spolupracovat na tomto velkolepém díle a těším se na pokračování.





Jaroslav Dušek: Naslouchám srdcem


Známý český filmový a divadelní herec Jaroslav Dušek bývá v mediální zkratce často vykreslován jako podivín propagující jakýsi alternativní způsob života. Položme si ale otázku, co je na vnitřním ztišení, empatii nebo lásce alternativního. A co je tak zvláštního na naslouchání řeči stromů nebo kamenů, na životě v přítomnosti, úctě ke všemu živému a usilování o harmonii se sebou samým i vnějším světem?

Pokud zredukujeme část života herce Jaroslava Duška na chůzi po žhavých uhlících, držení dlouhodobých půstů a k tomu napíšeme, že pracuje na vlastním propojení s božským principem galaxie, pak jej můžeme označit za „šílence“ nebo se v duchu ptát, co tím vším ten Dušek vlastně sleduje? Přitom v podstatě říká jen to, co řada z nás podvědomě ví nebo alespoň tuší. A právě tím Dušek provokuje a přitahuje zároveň takové množství lidí. O podivínství tedy nemůže být řeč, ačkoli možná patří tak trochu do jeho vlastní, vědomé osobní hry… 
PTAL BYCH SE STROMU
Podle vás žijeme své životy v určitém vězení a umění jen zdobí jeho stěny. Z čeho je toto vězení vystavěno?
Z vědění. A ta slova jsou ne náhodou v češtině příbuzná. Mají společný rozkazovací způsob: Věz! Naše vězení stojí na vžitém poznávání skutečnosti, které je spojeno s naším pojmenováváním věcí a jevů. V určité chvíli zaujetí staneme uprostřed ohromného poznávání, které je nádherným živým procesem. Když v tom nás zavalí mrtvé informace, knihy, spisy, články, pojednání, výkřiky, rezoluce… Tak třeba tam ten strom (Jaroslav Dušek ukazuje prstem na místo, kde stojí strom, který zůstává po celou dobu našeho povídání s námi). O něm jistě existuje tolik knih, že bychom mohli celý život číst jen o tom konkrétním stromu a jeho vlastnostech. Právě tím vznikne jakýsi prostor, který nás sevře, a my najednou musíme stále studovat. Jenomže přitom nestudujeme strom, ale jeho popis. A když se ke stromu nakonec prokoušeme, tak najednou zjistíme, že jeho popis vůbec nepotřebujeme nebo je nám k ničemu. Naopak když vstoupíme přímo do světa poznávaných věcí, zjistíme, že ty nejsubtilnější stavy a pocity neumíme popsat, protože na to nemáme slova. Celý ten náš slavný a obrovský aparát intelektu nám najednou znemožňuje vyjádřit to, co opravdu cítíme. A to je naše vězení. Vězíme v jakémsi způsobu myšlení, na který jsme si zvykli.
Jak byste studoval ten strom vy?
Nestudoval bych ho. S tím stromem totiž jsem. Vím, že to jsou například mé plíce.
Dobrá, vnímejme ten strom jako vaše plíce. Jak byste o ně chtěl pečovat a také je léčit, když o nich nebudete vůbec nic vědět?
Ptal bych se přímo toho stromu, co potřebuje a co ode mě žádá. Domnívám se, že to ví nejlépe. A nejrychleji mi to řekne sám, tak se to dozvím. To je můj systém.
MATKA ZEMĚ
Přílišné zaměření na popisnost a snaha o detailní porozumění klíčovým pojmům je tedy jedním z hlavních pilířů, na nichž stojí naše vězení?
Ano. Třeba mnozí kvantoví fyzikové zjistili, že někteří šamani nahlížejí na realitu podezřele podobně jako oni. A tak společně pořádají meetingy, stejně jako se v NASA setkávají renomovaní astronomové se šamany, aby s nimi debatovali o galaxiích a hvězdách. Indiáni jim vyprávějí své „podivné“ znalosti, které nemají vyčtené z žádných knih. Přitom občas nastane taková situace, kdy šaman řekne: „Ten váš jazyk, to je opravdu překážka v komunikaci. To vůbec nejde!“ Běloši se udiveně ptají: „Jak to? Vždyť si povídáme. Vždyť tady přece mluvíme.“ A šaman odpoví: „Ano, ale ten váš jazyk se opírá o pojmy, o podstatná jména, jednoduše o to, co neexistuje. Proto je tady problém.“ Vědci se zeptají: „O co se opírá tvůj jazyk, když používáš slova, stejně jako my? Šaman řekne: „Můj jazyk se opírá o slovesa, procesy a průběhy, které nemají začátek ani konec. Vaše řeč se řídí popisem pojmů. Proto si neporozumíme.“
Máte na mysli absenci „pohybu“ v našem vyjadřování?
Opravdu jde o pohyb, který musíme našim slovům dát. Zabýváme se strnulými formami reality, chcete-li pojmy. Najednou z reality něco vyseknete, třeba sklenici, brčko, tácek, strom. Co myslíte, že vidí indián, když mu ukážete sklenici? (Jaroslav Dušek bere do ruky sklenici a začne mě hypnotizovat.)
Asi nejprve uvidí vaši pohybující se ruku a teprve pak samotnou skleničku…
Ne. Indián uvidí matku Zemi, protože ví, že bez ní by sklenice nikdy nevznikla. Ví, že nejprve byly uchopeny a zpracovány suroviny, taveny a opracovány lidskýma rukama. Indián vidí práci, která byla vykonána, a energii do ní vloženou. Zatímco my jako první uvidíme sklenici. A to je ten rozdíl. Proč to indián vidí jinak? Protože pokaždé, když se jde napít, tak nejprve odlije čtyřem světovým směrům na zem a pak odlije centru galaxie, svému středu a teprve pak se napije. Nám to přijde fantasmagorické nebo nepraktické, ani já to doma neudělám, že bych odlíval na parkety vodu čtyřem směrům, ale snažím se udržovat to vědomí ve svém myšlení. Když indián vidí strom, vidí bratra. Je to jeho bratr, spolupracovník a bytost, bez níž nemůže v životě být. Podobně jako jsou jeho bratři zvířata.
Na základě jakých impulzů jste začal vnímat svět jinak?
Představte si, že za tím stojí veškeré momenty mého života. Víte, to je ten vtip, protože intelekt k tomu potřebuje najít nějaký konkrétní klíč. Potřebuje se opřít třeba o autonehodu nebo vážnou nemoc, kdy byl člověk na hranici života a smrti, aby uslyšel: „Bylo to těžký, už bylo málem po mně, ale v tu chvíli ke mně sestoupil takový hlas a všechno mi řekl.“ Ale takhle to právě nemám, protože jde o neustálý děj…
Někde lze ale přece jen vystopovat jeho počátky…
Myslím, že někde v mých čtrnácti letech, když jsem hrál na gymplu divadlo, jehož součástí byla improvizace.Postupně jsme si zvykli, že k nám přichází inspirace, když stojíme na jevišti, nemáme předem nic domluveno, a přesto se děj pořád odvíjí. Když v tom stavu pobýváte a hrajete, tak víte, že se vám objeví najednou tři čtyři možnosti pokračování příběhu. Zároveň pořád hrajete a řešíte jednu z těch čtyř možností, ale v té hře nesmíte přestat. Najednou zjistíte, že k vám něco přichází, něco je jakoby ve vzduchu a zažíváte situace, že začnete o něčem hrát, improvizujete a přijde za vámi po představení kamarád, který řekne: „Jak jsi to mohl vědět?“ A vy řeknete: „Co?“ On odpoví: „No, ty jsi hrál o mně. To bylo celý o mně. Já byl v prdeli z toho, jak jsi mohl vědět o tom rozvodu,“ a já řeknu: „Prosím tě, já ani nevím, že ty tady dneska jsi, tak jak bych to mohl vědět?“ Někdy je to bizarní, legrační, tajemné, ale když se to opakuje, tak si řeknete, to musí být nějak propojené, musí někde být nějaká propojenost těch myslí, těch jednotlivých oddělených elementů. A tudíž se pro vás stane postupně běžné, normální a neproblematické to, že je všechno nějak spojené, že to „něco“ je ve vzduchu, „něco“ nějak putuje a „něco“ od někoho chytáme. Pak už je jenom krok k tomu, abyste objevil zenový buddhismus a další směry. Indiánské myšlení se pro mě nakonec ukázalo jako nejbližší způsob uchopování reality, v němž jsem prostě jako doma.
VĚZENÍ VÁŽNOSTI
Když člověk sleduje vaše přednášky a vystoupení na téma svobody, božství nebo vnímání času, je v nich pokaždé obsažen prvek humoru. Při pohledu na velkou část české duchovní a esoterické scény se ovšem člověka velmi rychle zmocní tíseň, protože řada lidí v tom světě pronáší svá moudra nesmírně vážně. Tak vážně, že si řeknete: Tak tam opravdu nechci!
Jde přesně o to vězení, o němž jsme mluvili. Ti lidé se sami uvězní ve své duchovnosti. Jenomže oni se uvězní v představě o té duchovnosti, protože jestli je tu něco čilého, živého a vtipného, pak je to duch. Kdo by měl být ještě živější, čilejší a vtipnější nežli on? Některým lidem stane, že to vezmou strašně vážně, a pak se dostávají do konfliktů. Třeba řeknou: „Nezlob se, ale byl bych raději, kdyby ses omluvil, protože to, co jsi teď řekl, se dotýká mého mistra a učení, které vyznávám celý život.“ A nastávají bizarnosti. Vězením se stane vážnost a závažnost. Vznikne neprodyšná atmosféra. Díváte se například na inauguraci prezidenta, což by měla být oslava, ale je to opravdu hrůza. Hrůza a vězení…
…a úzkost.
Protože vidíte, jak prezident kráčí okolo vojáků, kteří se ho společně s katolickou církví hned zmocní. Už ho mají, už sunou loutku… A prezident chodí jako medvěd, vedle něj poskakuje „šéf“, který mu pokaždé řekne, kam má jít, a on jde. To má být hlava státu, ale té hlavě někdo povídá, kam se má točit, přikazuje jí, aby šla doleva, doprava a zpátky. Hlava nakonec ani neví, kam má jít, protože je to příliš složité a zmatené. Jsou v tom obsažené nepřirozené předpisy. Člověk je sám v nepřirozené situaci, ale už tam jsou dvě nejvíce hierarchické společnosti – církev a vojsko. Nadřízený, nadřízený, nadřízený a nejvyšší… Armádní generál, papež. Tihle ho hned chytí jako cvičeného medvěda. Možná při samotné inauguraci nikdo nepociťuje nějakou posvátnost. Myslím, že jde jen o formalitu, aby to prezident odchodil, položil věnec, pokud možno ne jinam, než kam ho měl položit. A to je vězení.
V souvislosti s tématem vězení, o němž hovoříme, se mi vybavuje jedna konkrétní věta Franze Kafky, který jednou napsal, že zatím nenalezl způsob života, který by se mu osvědčil. Našel jste ten způsob vy?
Ano a je to život. Není to jeho způsob. Je to život sám. Nezpůsobný život. Budeme jíst rukama!
CESTA SRDCE
Je tu život sám, ale k němu patří i kritické myšlení. Neustále nás posouvá dál a nenechá naši mysl usnout.
Ale ono nás to posouvá dál od naší podstaty, dál a dál.
Domníval jsem se, že když rozvíjíme kritické myšlení, nepodléháme tak snadno různým formám otroctví a hlasatelům jediných pravd. Když kritické myšlení „vypneme“, protože jak říkáte, vzdaluje nás od naší podstaty, tak podle čeho rozeznáme lež a manipulaci?
Vždyť jste teď odpověděl! Vaše tělo odpovědělo, když jste si při otázce sáhl na srdce. Samozřejmě, že je to srdce, které pozná, jestli jde o manipulátora, „blázna“ nebo „neblázna.“ Rozum to nepozná, protože se chová přesně tak, jak to říkáte vy. Rozum řekne: „Jak to mám poznat? Jak mám poznat vlastně, co je ten člověk zač?“ Dospěli jsme do situace, kdy nevíme, jak máme poznat, kým je ten druhý. A nevíme, jak máme poznat, kým jsme vlastně my. Nevíme, jak to máme poznat, jak to uděláme, kde si to přečteme, kdo nám to řekne.
No právě…
No právě! Místo nekonečného zkoumání, popisování, uchopování a chápání bychom odmalička měli pěstovat dostatečný kontakt se svou intuicí, tělem a jeho řečí. A s informacemi, které nám tělo dává. Pak bychom velice snadno poznali, kdo je kdo, a nemuseli přitom provádět složité myšlenkové kotrmelce. Naše srdce by nám to řeklo.
Konečně se dostáváme z vězení k cestě srdce.
Pozor, k cestě srdce, nikoliv ke konceptu cesty srdce! Ani k teorii cesty srdce a krásným úvahám o cestě srdce. Prostě k cestě srdce a to je ten vtip. Vězení ta slova umí zabíjet i otvírat. Umí i oživovat.
A nezáleží na tom, jestli jdete po indiánské cestě nebo se vydáte tou, kterou kráčel některý z vašich blízkých, kterého si třeba matně pamatujete z dětství.
Existuje jeden ekvádorský šaman, který říká: „Je úplně jedno, jakou spirituální tradici kdo zastává. Podstatné je, zda pěstuje květiny. A pokud je pěstuje, tak je celkem jisté, že ho ty květiny změní a on už se od nich všechno dozví.“ Instinktivně si stejně květiny k sobě dáváme, to je právě ta legrace, protože to vlastně všechno děláme. Jenomže rozum hned řekne: „Co já se můžu dozvědět od kytky?“ Tak mu řeknete: „A proč ji teda máš doma?“ Rozum odpoví: „Protože to tak lidi mají. Naši přece taky měli kytky.“ Zmiňuji to jako myšlenkovou hru, je to legrační, protože stejně instinktivně všechny tyhle přirozené věci děláme. Pořizujeme si psy, květiny, rádi se díváme na malé děti, když si hrají, protože je to prostě hezké… Je to úžasné.
Co podle vás brání naší společnosti přijmout jako naprosto normální věc, že stromy nebo květiny mluví, když se všichni bez problémů shodneme na tom, že květiny voní a hrají pestrými barvami… Proč jsou lidé jako vy, kteří se nebojí říci, jak vnímají přírodu, považováni za blázny a podivíny?
Protože určitá část mysli, která souvisí s rozvojem konceptu strachu, sama sebe zbožštila natolik, že tohle nedovolí. Když se rozvíjí mysl, tak je to zpočátku velmi napínavé a zajímavé, protože ona najednou zjistí, že může všechno pojmout. Intelekt je ovšem poměrně nenasytný a bezedný. Chce pořád další informace, další, další, další prosím, knížka, přečteno a další. Mysl najednou narazí na něco, co neumí pojmout. Čím víc to zkoumá, tím víc naráží. Nechce se opřít o srdce, protože je do sebe tak zahleděná. Dokáže přece rozsekat realitu na nejmenší „pidi pidi piditrony“ a nepotřebuje nějaké srdce a intuici. A co jí budou stromy něco povídat. Každý orgán v těle ví, co má dělat a co chce, ale mysl pohlcuje a přehlušuje všechno.
SLOVA, PENÍZE A ŽIVOT
Je třeba zmínit, že i člověk, který „mluví s přírodou“ jako vy, zůstává kriticky uvažující bytostí.
Vždyť to je v pořádku. Používáme slova, ale jde o to, z jakého bodu své existence je používáme a proč. Jestli proto, abych vás například převrátil na nějakou víru nebo abych vás přehádal v diskusi stylem argument – prosím mluvte – protiargument – jaký máte? – nemáte? – konec, vyhrál jsem. Anebo jestli nám jde o to, abychom se společným prouděním dotýkali něčeho, co stejně říci nejde, ale můžeme se k tomu buď přibližovat, nebo se od toho vzdalovat. Asi každý z nás někdy viděl diskusi odborníků, kteří zastávají různé koncepty. Mají diskutovat a namísto toho vidíte, že žádná diskuse neprobíhá a ti lidé navzájem jen tvrdí, jak ti druzí lžou a že pravdu mají oni.
Protože si nenaslouchají ani „hlavou“.
Vůbec. A v momentě kdy můžeme použít slova ke sdílení, stejně jako peníze, tak to bohužel neuděláme. Peníze jsou takovým povedeným konceptem mysli, který postupně vyabstrahoval až do číslic na monitoru. Dřív se jednalo alespoň o zlaté plíšky, ale dnes jsou jen hypotézou. A tenhle abstrakt, kterému říkáme peníze, můžeme buď používat k hromadění, rozmnožování, investování anebo ke sdílení.
Ale pozor, dodejme, že bez ohledu na existenci konceptu peněz potřebuje i Dušek kupovat chleba.
Ale pozor! Ano, dělám to, ale vím, že bych nemusel, pokud bych byl ochoten se rozhodnout odejít do lesa a spolehnout se na přírodu, tak bych to také dokázal.
SEN OBĚTI A BOJOVNÍKA
Život je úžasný dar a žijeme jej v nádherné době. V našich podmínkách se neválčí a obklopuje nás obrovský blahobyt oproti jiným koutům světa nebo historickým obdobím. Proč si to nejsme schopni přiznat a tolik nás dráždí a popuzuje, když se o blahobytu někdo veřejně zmíní?
Protože se nám líbí žít v konceptu oběti. Podle indiánského kmene Toltéků můžete ve svém životě v zásadě žít ve třech konceptech, kterým říkají snění. Prvním snem je sen oběti. Spočívá v tom, že se jako dítě stanete obětí všeho, co vám okolí nalije do hlavy, a vy jako dítě používáte poprvé svou pozornost. Proto se to jmenuje sen první pozornosti. Podívej, tady to je lednička, stěna, sklenička… Jsme vyučováni okolím, dospělými, rodiči, prarodiči, vychovateli, knihami, časopisy, televizí, rozhlasem a všemi výukovými, téměř hypnotickými systémy, které nás odvádějí od cesty srdce, pryč od božství, z něhož se zrodíme. Vznikáme jako samovolný božský akt. Spermie se spojí s vajíčkem a pak už jaksi samovolně probíhá božská práce, což většinou zapomeneme. Po narození jsme ještě chvilku tou božskou bytostí, která nemusí nic umět a dává okolí světlo. Úžasné světlo, protože je ještě božské. A jak říkám, božství se postupně učí obléknout si lidskou podobu. A dokonce přímo, obléknout si věci, zakrýt nahé tělo, aby náhodou nebylo nahé. Osvojíme si lidskou podobu, chemii, dějepis, zeměpis. Ono to je složité, je toho fůra, než se tam vůbec propracujeme, je to mnoho let, sedíme pořád v lavici, posloucháme výklady, abychom mohli být tím právoplatným a plnohodnotným členem lidské společnosti, který se zařadí. Ano, zařadí se do společnosti, aby nebyl nějaký takový hodně divný nebo vyšinutý nebo příliš svérázný.
A nemluvil náhodou s kameny.
Třeba. A teď to jede, jsme uchopeni hypnózou a tomu se říká sen oběti. To znamená, že v iluzi poznávání, které je vyučováním, jsme de facto zhypnotizováni nebo uzamčeni do určitého způsobu myšlení. Sen oběti poznáte podle toho, že někde musí existovat konflikt, nejlépe všude. Musí být hodně konfliktů a problémů, které je nutno řešit, nejčastěji bojem. Musí se bojovat proti korupci, za mír, proti chudobě, proti rakovině nebo proti globálnímu oteplování. Boj se vede jako něco samozřejmého, nejlépe když ten boj probíhá ve jménu dobré myšlenky! To je teprve ten správný boj. V něm je dobré se obětovat, protože když se někdo obětuje za dobrou myšlenku, je to dobrý vzor pro ostatní, aby se také obětovali. Ve snu oběti se tak pěstuje oběť jako modla. Vzpomínáme na své oběti, slavíme, jak se obětovaly, jaká to byla ušlechtilá oběť. Položíme zase květiny, znovu si je připomeneme, protože si historii připomínat musíme a nikdy nesmíme zapomenout na oběti, které byly učiněny. To je sen oběti. A posvátné knihy jsou na něm většinou založené a vytvářejí pocit, že člověk musí pokaždé obětovat tomu kterému bohu alespoň něco.
A druhé snění?
Pokud nahlédneme ze snu oběti naše vězení a uvidíme ho, můžeme postoupit dál, do snu druhé pozornosti. Už jsme vědomí, začínáme princip vězení chápat a podruhé použijeme svou pozornost. Tentokrát bdělým způsobem prozkoumáme názorové systémy, které do naší hlavy pronikly. Začneme v klidu a bez předsudků zkoumat, čemu vlastně věříme a na jakém základě. Kdo nám to řekl, proč se nám určitá myšlenka nebo koncept líbí nebo zdá dobrý a jiný ne. Tomu se říká sen bojovníka. Bojovník je v toltécké tradici tím, kdo bojuje se sebou samým, s těmi koncepty, zkoumá a provádí změnu vžitých názorových systémů. Vyhodí ze své hlavy nevraživé názorové systémy, vyhodí názorové systémy založené na oběti, vyhodí ven názorové systémy založené na konfliktu, vyhodí názorové systémy založené na dualitě (dvou protikladech – pozn. autora). Toltékové nemají jen protipóly, ale i společný bod, z něhož vše vyvěrá, tudíž stále vidí jednotu, z níž vše vychází.
A snění třetí?
Bojovník může ještě postoupit dál a to už je prazvláštní okamžik. Okamžik, kdy se bojovník nasytí všemi názorovými systémy i těmi takzvaně pozitivními, harmonickými a krásnými. A udělá krok, který se v některých tradicích označuje jako znovuzrození nebo zmrtvýchvstání, totiž vstoupí do života. A nepoužije apriorně názorové systémy a nechá na sebe dopadnout živou skutečnost.
via zizkovskelisty.cz







Podpořte nás

Přednáška 'Vědomí času' naživo v Pardubicích


Těším se s Vámi opět naživo, tentokrát 29. května v Pardubicích, v čajovém klubu Paleta, Štolbova 2665, za sluneční pláží skoro u řeky. Začínáme v 18.00 hod. Více na novevzdelani.cz



Jaroslav Dušek: Hra končí. Tajemství bude odhaleno.


Hovoří s kameny, nemaže se opalovacími krémy a tvrdí, že žije v přátelském vesmíru. Klidně přeruší svá divadelní představení, na kterých je pravidelně nabito, a povídá si s diváky. Svérázného jedenapadesátiletého herce si pamatujeme z filmů Musíme si pomáhat či Pelíšky, v posledních letech se ale před kamerou moc neobjevuje. V případě filmu Václava Havla Odcházení udělal výjimku.

Ve filmu Odcházení hrajete samolibou autoritu. Jaký máte vztah k autoritám, a nejen samolibým?

Jsou lidé, kterých si vážím, a nemusí to být ti, kteří jsou obecně jako autority přijímaní. Někdy se zaměňuje autorita s osobní důležitostí, s tituly a s „dosaženými úspěchy“. V tomto smyslu je pro mě slovo autorita slovem zprofanovaným a nadužívaným. Aby skutečně fungovala, měla by autorita být přirozená. Tou se člověk stává, když je sám sebou. Je autentický. Sám sobě autorem.

Počkejte, cožpak jste aspoň v dětství neobdivoval třeba Vinnetoua?

Táta říkal, že jsem byl hodně tvrdohlavý odmalička. Že jsem býval svérázný. Vinnetou? Jednoznačně ano, ale to pro mě byl hlavně zajímavý příběh. Málokdy jsem propadl obdivu k někomu. Na druhou stranu všichni lidé jsou učitelé. Všechno funguje tak, že se od toho můžeme učit.
S kameny mluvím jako teď s vámi. Koneckonců, co dělá geolog jiného?

Při natáčení Odcházení jste se s Václavem Havlem setkal poprvé?

Poprvé ne, už jsme se někde letmo potkali. Tohle bylo první dlouhodobější setkání, které se týkalo společného projektu.

Vypadáte, jako by vás nabídka role premiéra Kleina překvapila.

Překvapila. (usmívá se) Natolik jsme se předtím neznali, abych s takovou nabídkou předem počítal.

Ve filmu se ukazujete poslední roky zřídka, věnujete se hlavně divadlu. Mnoho herců však tvrdí, že je divadlo neuživí. Vás ano?

Ano. Mě divadlo uživí. A ještě jsme s kolegy schopni svým divadlem finančně podporovat řadu různých aktivit a organizací. Učíme se dávat.

Porozuměli jste si s panem prezidentem?

Já mohu říct, že z mé strany tam sympatie byly, co by řekl on, to nevím. On je pořád tak příjemně zvědavý. Vyzařuje sympatickou tichou tvrdohlavost a umanutost, ví, co chce. Ale nerozčiluje se, nekřičí, neuráží, neprosazuje se nějakou svou falešnou autoritou, ví, co po vás žádá, a umí to sdělit. Takže je radost s takovým režisérem spolupracovat.

Havlův slogan Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí je často banalizován. Co si o něm myslíte?

Nemyslím si, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí. Myslím, že pravda a láska pořád vítězí nad lží a nenávistí, aniž s nimi musí bojovat.

To mi vysvětlete! Vítězí pravda, když jeden korupční skandál stíhá druhý?

No a co? To je pravda a láska, která se projevuje a ukazuje nám všechny svoje podoby. Ukazuje i stinné stránky. Svoje rozmanitosti. Láska není nic sentimentálního, co je jen hezké.

Takže úplatek je třeba láska k penězům?

Myslím, že láska nemůže být „k něčemu“. Skutečná, nepodmíněná láska nezná předmět a účel v běžném slova smyslu. Je hlubinnou, skrytou energií, která nás vytváří, udržuje nás naživu, proudí a vane si, kam chce. V této podobě ji příliš často nevidíme. Do centra naší pozornosti často naskakují jednotlivé události, atrakce. A pak nám unikají souvislosti. Ano, i úplatek patří k lidství. Učíme se. Dozráváme. Lidstvo je jedna bytost a jednotlivé události jsou aspekty té bytosti. Náš sklon distancovat se od negativních částí a adorovat ty pozitivní nás plete.
A pak nerozumíme tomu, co je láska a pravda. A nemůžeme se změnit, protože chceme pořád měnit někoho jiného než sebe. Protože si myslíme, že pravda může být to, co někdo někde řekl, nějaké slovní tvrzení. A pak chceme nějakou pravdu zastávat a vytvoříme skupinu, sektu, spolek, církev a chceme pravdu šířit. Jenže pravda netkví ve slovech, je to ten proud, který vytváří život. Stejně jako láska. To jsou základní energie, díky kterým může nějaká lež a nenávist vůbec existovat. Bez toho základního proudu by tu vůbec nebyly. Proto říkám, že pravda a láska pořád vítězí a nemůže prohrát.

O vás a vašich názorech byl nedávno natočen dokument Když kámen promluví. Tam říkáte, že si můžeme vybrat, v jakém vesmíru chceme žít. A vy že jste si vybral život v přátelském vesmíru.

Einstein prý na sklonku života řekl, že nejzávažnější otázkou, kterou si klade, je otázka, jestli je vesmír přátelský, či nepřátelský. A já si odpověděl.

Název dokumentu vychází z toho, že rozmlouváte s kameny. Jak to děláte?

Jako když mluvím s vámi. Koneckonců, co dělá geolog jiného? Než že poslouchá kameny a mluví s nimi? Ovšem v dohodnutém rámci komunikace.
Táta říkal, že jsem byl hodně tvrdohlavý odmalička. Že jsem býval svérázný.

Geolog s nimi promlouvá měřidly a přístroji, ne?

A také intuicí. Jak by jinak mohl být uskutečněn objev?

Exaktními metodami přece.

A co to je exaktní metoda?

Přístroje, pozorování, popis.

Co je na přístrojích exaktního? Přístroj změří jen to, nač jsem ho nastavil. Měří to, co chci měřit, a to jsem si rozhodl sám. Třeba frekvenci a vlnění. Spoustu věcí vůbec nezměřím. Protože o nich nevím. Tudíž mě nenapadne je měřit. Takže jaká exaktnost?

Jak vás napadlo mluvit s kameny?

Napadlo mě to nejsilněji, když jsem před lety letěl na Island a v průvodci jsem narazil na zmínku o tamějším mystikovi snad z osmnáctého století, který hovořil s kameny. Mluvil s nimi tak, jako to dodnes dělají šamani.

Vám prý do jednoho ucha říkají obecnější věci a do druhého ty soukromé.

A jsou dost struční. Šlo to postupně, nejdřív mě nenapadlo zkoušet i druhé ucho.

Co zajímavého říká kámen?

Jeden ze silných rozhovorů proběhl před několika lety na Sicílii. Tam je ve městě Erice Venušin chrám a v něm krásný kámen ve veřejích. Dal jsem na něj ucho, protože se mi líbil. A ten kámen řekl: Hra končí. Tajemství bude odhaleno. To mě zaujalo, a tak jsem se zeptal, proč bylo potřeba mít tajemství. Taková byla pravidla, tak se hrála hra, odpověděl. Kdo stanovuje pravidla, ptal jsem se dál. A pak nastal zajímavý moment. Měl jsem ucho na kameni a slyšel, jak kámen přemýšlí, jak v něm jakoby tiká.

Jako když pracuje „kompjútr“?

Tak nějak. A pak řekl: Nikdo. Žádné pravidlo nebylo stanoveno předem, všechna vznikají během hry. Ale hra končí a tajemství bude odhaleno. Když to řekl už podruhé, osmělil jsem se zeptat, jak tedy zní to tajemství. A on řekl: Nepřátelé neexistují. A to je tak silné tajemství, že ho dodneška spousta lidí nechápe. Možná to souvisí s předpokládaným koncem mayského kalendáře v roce 2012. Možná že tehdy skončí hra na dualitu a nepřátelství. Hra, při které jsme napjali popis skutečnosti mezi protipóly. Sladký-slaný, rychlý-pomalý, horký-studený. A mezi tím už toho moc nevnímáme.

Kulturní antropologové toto vnímání vymezují jako začátek civilizace.

Ano, boj dobra a zla. Něčeho, co neexistuje. To je pro nás realitou. A v čem jsme ve jménu boje za dobro povraždili ty, kteří z našeho pohledu zastávali to zlo. Tento boj probíhal i mezi muži a ženami, rodiči a dětmi, učiteli a žáky. Teď začínáme chápat, že to jsou dvě strany téže mince. Protipól je tvořen z jednoho společného bodu.

Opravdu tomu lidé začínají rozumět?

Mám pocit, že ano. Vidím to na publiku. Když jsme začínali hrát Čtyři dohody (divadelní hra podle stejnojmenného textu Miguela Ruize, ve které se poukazuje na některé problematické vzorce chování, jež používáme, aniž bychom si to uvědomovali -pozn. aut.), objevily se i reakce velmi podrážděné. Část publika se zlobila, říkali, že to jsou blbosti. Jedna paní nám řekla, že jsme jí zkazili celý večer. Že je to odporné. Postupně se to mění.
A taky se mění vztah k jednotlivým dohodám. Tu první, která se dá nazvat Važme slova, lidé celkem brali. Ale už druhá, o osobní důležitosti a o tom, že si věci nemáme brát osobně, ta už byla horší. Část publika ji vůbec nebyla schopná pobrat. Pokud vás někdo urazí a řekne vám sprosťárnu, jak to nebrat osobně, ptali se? Dnes už se válejí smíchy u toho, čím vším si člověk dodává falešnou autoritu. Vždyť je to legrace!

Čím si dodáváme falešnou autoritu?

Kariérou. Majetkem. Titulem. Všemi těmi vizitkami. Nebo tím, že člověk sám o sobě prohlásí, že je nejchytřejší bytost na planetě. V určité části vývoje ho nenapadne, že by tu mohl být taky někdo jiný chytrý. Přitom dnes čím dál tím víc badatelé žasnou nad schopnostmi všeho živého, rostlin, zvířat či hmyzu.

Vy taky žasnete nad schopnostmi hmyzu?

Jistě! Třeba že čmelák lítá. Vždyť on prý je těžší, než by měl být. Křídla má menší, než by měl mít. Podle výpočtů by vlastně neměl letět. A taky se ukázalo, že když lítá na louce z květu na květ, volí zcela optimální letecké dráhy. Nejkratší. Počítač by určil stejné. No co to má znamenat? Vždyť čmelák přece podle našeho exaktního pojetí nemá kloudný mozek, ne? Nebo jiný příklad: ukázalo se, že krokodýli jezdí po oceánských proudech. Lehne si do proudu a nechá se odvézt stovky kilometrů. Vědci krokodýla vzali, označkovali a vrátili tam, odkud původně vyrazil.
Tam čekal čtyři dny na ten nejpříhodnější proud, pak do něj naskočil a dojel na ten samý ostrov, kde ho odchytili a kam chtěl zřejmě původně dorazit. Někteří pavouci létají na tepelných proudech až mimo atmosféru, do vesmíru! Holubi se vracejí do holubníku, i když jim ho přemisťujete. Včely nějak chápou složité matematické funkce. Co s tím? Jak to vysvětlí naše exaktní metody? Kdo nám dal oprávnění, abychom prohlásili, že vesmír je mrtvý? Kdo kde vymyslel, že nikde není život a vesmír je nepřátelský, mrtvý, chladný?

Změřily to přístroje.

Jenže ty přístroje dnes měří, že je tam voda, že tam je asi i nějaký život. Možná máme lepší přístroje nebo se něco změnilo. Nevím. Ale je fakt, že přístroje narážejí na anomálie, které vědci nechápou. Spousta věcí je změřena, ale není vysvětlena. Žasl jsem, když jsem zjistil v knize Carla Johana Callemana Mayský kalendář a strom života, že věda dosud spolehlivě nevysvětlila, jak se v těle hojí rány. To jsem nečekal. Autor dokládá, že není doloženo, kde v buňce vznikne impulz, aby začala zacelovat ránu. A jak pochopí, že už je to hotové? Ty otázky vypadají naivně, jenomže odpovědi na ně nejsou snadné. Navíc to začíná vypadat, že ve zbožňovaném genetickém kódu klíč není.
Zjistilo se, že slunce je jeden ze základních tvůrců života na planetě! A my se před ním budeme mazat krémy? Tak to jsme podivíni!

No, to vám zase vědci a spolek Sysifos dají! Pro tyto záhady mají podle mě určitě nějaké racionální vysvětlení.

Ano? Tak to se mi ulevilo… Nevím, nesleduji podrobně jejich vyjádření. Pochopil jsem, že bojují s iracionalitou, ale třeba náboženství prostě vynechávají. Brojí třeba proti homeopatii či léčitelství, ale nevšiml jsem si, že by se ozvali proti farmaceutickému průmyslu. Překvapivě hájí jeden typ aktivity před druhým, jako by odmítali připustit, že může být i zabedněnější doktor a že i přístroje se mohou splést. A že často exaktní přístroje dokonce neukážou žádný nález tam, kde má pacient chronické potíže. Neslyšel jsem, že by dali svou anticenu Bludný balvan třeba nějakému obchodnímu řetězci či výrobci léků, které se později ukázaly jako škodlivé. Víra v boha jim nepřekáží, víra v léčivou energii ano.

Vy jste od nich před třemi lety dostal cenu Bludný balvan za to, že nepoužíváte opalovací krémy. Proč je nepoužíváte?

Nevím, proč bych to dělal. Večer po slunění se namažu třeba olivovým olejem a pohybuju se na slunci rozumně. Když je mi horko, jdu do stínu. Proč bych si měl buňky ucpat padesátkou? Abych tam mohl být o dvacet minut déle? I vědci dnes už zase potvrzují, že se ochranné krémy nemají používat pořád, aby se kůže mohla dostat do přímého styku se sluncem, neboť se to ukazuje pro život nezbytné. To je překvapení! Zjistilo se, že slunce je jeden ze základních tvůrců života na planetě! A my se před ním budeme mazat krémy? Tak to jsme podivíni!
Celá ta kampaň proti slunci je vlastně divná. To je, jako bych dělal kampaň proti životu. No jo, život je hrozně nebezpečný, na konci umřete! (paroduje) Samozřejmě nezpochybňuji ohromnou sílu, jíž slunce disponuje. Neřekl jsem, ležte celý den na slunci bez krému a opalujte se. Ano, je to obrovská síla, stejně jako voda a vítr. Když se živly rozpoutají, mají obrovskou, jakoby ničivou energii. Je třeba s nimi vycházet a komunikovat. A ne se tvářit, že je to něco mrtvého a neživého.

Komunikovat? Vy mluvíte i se sluncem?

Samozřejmě. Vyplácí se to.

A co mu říkáte? Dobré ráno, slunce?

Ano, ráno ho pozdravím. Miluji slunce. Žádám ho o pomoc. Když si nevím rady. Vždycky mě vyslyší. Pomůže.

S čím ještě mluvíte?

S čímkoli můžete mluvit. Všechno se sebou mluví. Všechno živé, stvořené, komunikuje navzájem. Málo lidí třeba řekne, že jim jsou kameny lhostejné, že je nikdy žádný nezaujal. Naopak hodně lidí řekne, jaký našli krásný kámen. Nějak s ním komunikují. Nedávno mi říkal režisér a cestovatel Viliam Poltikovič, že mluvil s nějakým šamanem a ten mu sdělil, že není ani tak podstatné, v co lidi věří. Jestli jsou duchovní nebo nejsou. Podstatné je, aby pěstovali rostliny na zahrádce. A na vše ostatní sami časem přijdou. Komunikací s těmi rostlinami. My jsme zaměřili naši pozornost jinam, na peníze a banky, na hospodářský růst.
A ocitáme se v čím dál větším chaosu. Zaměřili jsme pozornost někam, kde není živý proud. Je tam spíš naše sobectví, s nímž přistupujeme k Matce Zemi. Přistupujeme k ní ne jako k matce, ale jako k supermarketu země. Tam jdu a všechno si vezmu. Ropu, suroviny, všechno. Vždyť jsem tu nejchytřejší, ne? Tak na to mám právo si to vzít a prodat! Ta hra už je únavná. A taky sebevražedná.
via novinky.cz







Podpořte nás