Prvním atributem originality je jedinečnost neboli unikátnost. Není nic unikátního na tom poskytovat zaměnitelný servis nebo produkt, to se jen zařadíte do fronty ostatních de facto nekonkurenceschopných subjektů a přitakáte tomu, že vás mohou začít stlačovat s cenou, termíny nebo kvalitou. Mohou prostě proto, protože jste jednoduše nahraditelní.
Originalita pochází z angličtiny a kořen slova zní ORIGIN, překládaný jako "původ", "vznik", "počátek", "zdroj". A jsme u podstaty. Aby něco bylo originální, musí se to VYTVOŘIT. Mám pocit, že za posledních pár let došlo k devalvaci pojmu tvorba, a to především díky existenci reklamních agentur, továren na tzv. tvorbu (nebo kreativitu, chcete li). Ve skutečnosti se jádra tvorby nedotýkají ani vzdáleně.
Určitě jste někdy alespoň letmo nakoukli do Bible. Možná hned na prvních pár slov. Pamatujete, co tam je? Stojí tam, že "Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh." Nikde se nepíše, co bylo před počátkem. A o tom to je. Skutečná tvorba začíná čistým stolem, čistou plochou kde není nic a kde může vzniknout cokoli.
Sir Ken Robinson pronesl ve svém posledním TEDovském proslovu jednu větu, která mi uvízla v mysli. Řekl "kreativita je mít originální mylšenky, jež mají hodnotu." A to je další podstatný atribut nového bohatství. Mám kamaráda, který má 45 originálních myšlenek za den. Bohužel hodnotu má tak jedna ročně. Nestačí být za každou cenu originální a za každou cenu tvůrčí, pokud to co vytvořím nebude mít hodnotu.
Připravuji nyní sérii interview s lidmi, kteří objevili a vytěžili zdroj nového bohatství. Tato interview se postupně začnou objevovat na tomto blogu jako inspirace. Už dnes ale mohu s důvěrou prohlásit, že základním a společným zdrojem nového bohatsví je originalita, vzešlá ze skutečné tvorby člověka, mající hodnotu pro ostatní lidské bytosti. A to mi přijde jako skvělá zpráva, co myslíte?