Peníze nebo život

Motto: "Ještě máme tajemství, které známe jenom my. Ještě máme ukrytý poklady, co jiní nevidí."
Václav Neckář


Náš život je. Anebo není. Není tím, čím bychom rádi aby byl, protože ve většině případů je tím, čím je. Náš život je čas. A čas jsou peníze, říká se. Peníze nejsou tím, čím se zdají být, protože ti kdo je nemají, tráví většinu svého času jejich získáváním. Ti kdo je mají, většinou nakonec nevědí co s nimi, protože nevědí co sami se sebou. A tak opilí nad ránem srážejí svými drahými auty bezvýznamné občany, aby si vzápětí jejich koupí potvrdili svou významnost, z nudy tvoří koupelny se samopaly na stěnách a stávají se smutnými karikaturami bývalých dravců, ulpívajících ve stojatých vodách charity na sebedůležitost, která produkuje zase jenom prachy a tedy zase jenom smutek. Vypadá to, že někde po cestě (za čím vlastně?) nám vypadl z kapsy život. Nemyslím to, co se za život vydává. Reklama na život je totálně falešná stopa ve všech svých podobách. Myslím skutečný život jedna ku jedné. Dravou tekoucí bytřinu, plnou zdraví a čarokrásného tajemství, které známe jenom my. Všechny ty čarodějné poklady, co jiní nevidí. Všichni víme, o co jsme přišli, protože jsme na ně kdysi přísahali!

Každé ráno, hned jak otevřeme oči, stojíme pokaždé před stejnou volbou - peníze nebo život. Vybíráme si peníze a ztrácíme po kapkách život. Vybíráme si život a ztrácíme dosah na peníze. Copak mezi penězi a životem musí vždycky být to spropadené 'nebo'? Nemohli bychom ho nahradit 'a' nebo 'i'? Copak neexistuje kultivované spojení mezi smysluplně naplněným bohatstvím života a skutečnou hodnotou peněz? Doopravdy věříme, že jedinou možností jsou tyhle krysí závody do nikam, které nás všechny jenom utahají a dovedou k smrti? Divím se, že kultura doposud prostřednictvím reklamy nenabízí 'nyní ještě širší výběr rakví'. Přijde vám to morbidní? A o co jiného v téhle hře jde? Je to soutěž o nejnesmyslněji prožité životy a nejblběji spotřebovanou energii. Kdo nejrychleji zabije čas, vyhrává první místo na hřbitově bezvýznamnosti. Za odměnu se o něm/ní dočteme v libovolném lifestylovém médiu.

Odpovědí na otázku 'co s tím' je tvorba. Umění představivosti, kterým nám Duch poskytuje prostor a čas pro naplnění jeho vizí. Tím nemyslím žádné prázdné obrazy v hospodě u piva o tom, coby kdyby a proč to nejde. Myslím tím skutečný tvůrčí potenciál každého individuálního člověka, který si i v té nějvětší životní a pracovní mizérii může najít nebo vytvořit svůj malý ostrov svobody, na kterém zasadí své vlastní malé tvůrčí rostlinky do své vlastní malé zahrady bohatství. Každý máme díky své představivosti dokonalý dosah na neuvěřitelné věci. Vím o čem mluvím. Tajemství skutečného bohatství života je vlastně docela jednoduché. Stačí sáhnout za okraj běžných, za prachy se prodávajících životních událostí a vytáhnout originální představy o novém typu životních událostí, jež bychom mohli nazvat jako Ducha-plné. Ty začít jen tak po svém a pro sebe kultivovat. Obyčejně, pro radost a pozorovat novýma očima Člověka 2.0 zázrak vlastního bohatého bytí.