Proto jsme tady


Středem těla prochází střed světa. Náš svět je obsažen v našem těle. Živé odpovídá živému. A Země zpívá, protože je živá. A srdce, spojené všemi těmi stříbrnými chladivými nitkami, chce výš skočit a tančit... vznášet se. To je nám vlastní, proto jsme tady.









Magický přechod děječara




Motto: Existuje li ráj, představuji si ho jako jedny otevřené dveře za druhými.
David Mitchell

Každé živé bytí, osekáme li vše jevící se důležitým, touží po jediném - přežít. Tedy přejít, mít možnost pokračovat ve svém putování. Putovat znamená zachovat si pohyb, tedy přejít, přežít. A smrt je jen jedním z přechodových míst. Možnost projít smrtí je podrobně popsána v tibetské knize Bardo thödol, jejíž název byl kvůli komerčnímu úspěchu přeložen jako 'Tibetská kniha mrtvých', ovšem správně se ve skutečnosti jmenuje 'Vysvobození v bardu skrze naslouchání'.

Skvělý 'operační manuál' pro pozůstalé, jak se alespoň pokusit pomoci tomu, kdo právě putuje nelehkým bardem [úsekem, přechodem] smrti, ovšem vyžadující vysokou míru kulturální opory, duchovního vhledu toho kdo čte, i toho kdo naslouchá, v obou případech navíc podloženého letitou budhistickou praxí. Tibet, krajina nesmírně silná a démonická, je jedna velká brána pro putující vědomí. Ze své letmé návštěvy v roce 2004 mám dodnes v těle hluboký otisk krystalické čistoty tamního prostředí a párkrát za rok se velmi potěším, když mohu říct, že "Dnes máme tibetskou noc". Myslím tím, že vzduch je ten večer zvláštně 'crisp' [křupavý, ostrý, křehký, rázný, řízný], díky čemuž svítí hvězdy na obloze jako malé démanty a dech je řezavý a živý, upozorňující na vědomí, jež si je vědomo toho vzácného okamžiku přítomného procitnutí. Ve skutečnosti nikde jinde na světě nesvítí hvězdy jako v Tibetu, protože jedině tam se dotýkají Země až tak, že když se probudíte uprostřed noci a vyjdete z nomádského stanu ven do Krajiny, ocitnete se na nekonečné stříbrné pláni. Najít cestu zpět nebývá lehké už jen proto, že po ničem takovém v tu chvíli ani v nejmenším netoužíte. Ve vědomí se odrážejí malé odlesky jisker čistého světla, připomínající čerstvě napadaný sníh, a uvnitř cítíte dotek Yamantaky [གཤིན་རྗེ་གཤེད་, རྡོ་རྗེ་འཇིགས་བྱེད།], přemožitele smrti.

Kdysi jsem měl jeden velmi živý a velmi těžký sen. Mé vědomí uvízlo v jakémsi divném prostoru, vzdáleně připomínajícím podzemní jeskyni tíživých barev, o které jsem věděl, že z ní neexistuje cesta ven. Vlastně se mi tam nic moc nedělo, jen to vědomí nemožnosti odejít postupně narůstalo a působilo velmi velmi tísnivě a tíživě. V tom snu mi přišlo okamžité uvědomění - tohle je peklo. Uvědomil jsem si, že peklo není pohádka o čertech, kotlech, ani jiných podobných blbostech. Peklo nastává, je li naše vědomí uvězněno bez možnosti pokračovat dál. Mohu říct, že žádný podobně bezvýchodný pocit tísně jsem nikdy předtím, ani potom nezažil. Svůj koncept pekla mám navždy uložený v reálném pocitu (tedy čisté energii poznání) v těle. A jak je to s rájem? Existuje li ráj, představuji si ho jako jedny otevřené dveře za druhými. Tuto větu Davida Mitchella potvrzuji vlastní zkušeností. Pro mě je to ta stříbrná pláň, kterou jsem zažil v Tibetu. Vlastně ani nevím, jestli jsem byl tu noc doopravdy vzhůru a vyšel do Krajiny. Něco mi říká, že ano, protože živý pocit v živém těle si pamatuje všechny, i ty nejdrobnější, tělesné nuance onoho zážitku. Ta stříbrná pláň, posetá hvězdami, v otevřené Krajině voněla možností pokračovat dál.



Zachovat si pohyb (možnost pohybu) znamená přežít. Do života se nedá než přejít. Každá noc je takovým přechodem. Každá ztráta, každá živá zkušenost, každý neúspěch, každé wow je přechodem do živého, pokud dává možnost pokračovat. Vím, že ta zkušenost ze stříbrné tibetské pláně je opositem onoho pekla. A taky vím, že sám si v každý moment svého života vědomě volím způsob a cestu, jimiž se přibližuji ke svým malým přechodům, a že suma všech těchto malých přechodů mi jednoho dne poskytne možnost dojít k tomu zásadnímu a že možná tady nebude nikdo aby mi četl a možná to už ani nebudu potřebovat, protože si budu sám svítit na cestu do skutečného neznáma. No, uvidíme...






Přeji vám v r. 2013 spoustu úžasuplných setkání.






2013: konec mužů

Svět mužů, jak ho známe, funguje snad odnepaměti, ikdyž v lidské historii najdeme světlé ostrůvky rovnovážného společenského rozložení kosmických mužských a ženských principů. Asi každý už dnes tak nějak tušíme, že současný status quo je nemocný a neudržitelný. Proto vítám každé podobné vystoupení - jaké uvidíte na videu pod tímto článkem - s otevřenou náručí, myslí i srdcem, ale hlavně s obrovskou nadějí, že věci se konečně začínají dávat do pohybu a uvádět do přirozeného stavu. Držím palce všem ženám, jako je Hanna Rosin, jež zkoumá překvapující nové údaje o vzestupu žen, které ukazují, že ženy muže překonávají v několika důležitých měřítcích, například v počtu vysokoškolsky vzdělaných lidí. Znamenají tyto trendy v USA i ve světě "konec mužů"? Nejspíš ne, ale ukazují na významnou společenskou změnu, která stojí za pozornost a hlubší diskuzi.






Esence naší originality


Motto: Je spousta věcí, které bojovník může uskutečnit a kterých nebyl před několika lety schopen. Ty věci se nezměnily. Co se změnilo, je představa, kterou má bojovník sám o sobě. Don Juan Matus

Čas je prostorem k vyjádření našeho vlastního tvořivého jádra. Tvořivému jádru, napájenému naší představivostí, odpovídá míra energie, se kterou jsme se narodili na tento svět. Naše vlastní srdce je jediným centrem našeho těla, jemuž se zodpovídají naše představy o vlastní seberealizaci. Vědomí sebe je jediným mostem do místa, kde můžeme uskutečnit věci, kterých jsme dosud nebyli schopni. To místo se nazývá změna. Změna nastává posunutím představy, kterou máme sami o sobě. To je esence naší originality.






Biologická výhoda bytí v posvátném úžasu


Motto: Kdo už se nedokáže divit, kdo nedokáže žasnout, je mrtvý. Albert Einstein

Úžas je zajímavý fenomén, při němž se vědomí Člověka zvláštním způsobem nafoukne, prosvítí a rozšíří o komponent nového poznání. Tělo se v takovou chvíli cítí neuvěřitelně komfortně a posíleně. Někdy to spontanně doprovodí užaslým výkřikem "WOW!" Úžas je živá kompzice, jejíž energetická esence se ukládá přímo do živého středu vědomí Člověka. Odkazuje na naši vrozenou kvalitu, souhrnně pojmenovanou jako 'Člověk - bytost poznání'. Ano, jsme bytosti poznání, denně stojící tváří tvář obrovskému a hlubokému tajemství Života. Dotýká se nás nekonečno a jemně nás pod nosem šimrá neposatelno, a to přesto, že se naše kultura pokouší tvrdit opak. Podívejte se na zajímavý krátký film na toto téma. A dovolte si být v úžasu. Je to nesmírně zdravé.






Mnislav Zelený Atapana: můj život s indiány




Motto: Úsvit nového věku spočívá v hlubokém vzájemném respektu.

Etnologa Mnislava Zeleného alias Atapanu adoptoval indiánský kmen Javalapitů a do amazonského pralesa za nimi a jinými amazonskými etniky jezdí přes čtyřicet let. Má jasnou představu, co jim chutná a kdy nechat cukr v kapse: "Cestovatel by se měl držet při zdi a naše pochutiny do pralesa nevozit. Měl by se snažit využívat pouze místní zdroje, což rovněž znamená podmínku přijetí do místní komunity. To, co nám chutná, nemusí nutně chutnat i jim. Pamatuju si na příhodu z mého pobytu u Javalapitů na horním Xingu (čti šingú) v roce 1989. Měl jsem jako železnou zásobu pro každý případ štangli uheráku. Vzhledem k tomu, že jsem byl kmenem přijat, jedl jsem jejich stravu a uherák ležel ladem. Chtěl jsem ho zkonzumovat, a tak jsem salám jako naši pochoutku nabízel dětem. Vůbec se na něj nevrhly, nevěřícně zkoumaly neznámý tvar i vůni. A když uherák trochu rozžvýkaly, s odporem ho vyprskly na zem. Něco jiného jsou samozřejmě základní potraviny, jako rýže, fazole, čočka, které musím na cestu mít a které indiáni přijímají bez obtíží. A to zejména tam, kde je komunita už léta napojena na naši civilizaci, nežije v izolaci a přísun takových potravin dokonce očekává v rámci darů. A velmi očekávanou pozorností je bohužel i cukr a pro děti bonbony. Ty však vozím jedině tam, kde taková konzumace probíhá už mnoho let, jako například k Je´kuanům na řece Caura. K ,mým' Javalapitům stále žijícím svým tradičním způsobem bych si to nedovolil."


Společné jídlo obvykle znamená přátelské gesto. Zbraně zůstávají za světelným kruhem ohně, na kterém se peče maso pro domácí i cizince. Pohostinnost lidí třetího světa, kteří se s vámi podělí i o to málo nebo nic, co jim zbývá, nepřestane xenofobní Evropany překvapovat a ty příčetnější zahanbovat. Když dostanete kus masa v osadě, kde někdo musel zvíře nejdřív ulovit, je to trochu jiné než nafasovat na zabijačce u strejdy kilo jitrnic. Když odmítnete, riskujete urážku hostitele. Protože neodmítáte jen jídlo, ale všechny, kdo při jeho přípravě udělali svůj díl práce, nemluvě o nehmotných mytických bytostech spojených se zvířetem, místními lidmi, zkrátka odmítnete celý komplex místní kultury, do jehož zákrut nedohlédnete. "Náčelník Aritana mi jednou vyprávěl, jak před lety přijela vědecká výprava etnografů z Německa," vzpomíná Atapana. "K večeři bázlivě odmítli jejich stravu servírovanou pro ně v ušmudlaných hliněných miskách a otevřeli si své jistě sterilní konzervy. Na druhý den je Aritana poslal pryč. Byla to nehorázná urážka jejich pohostinnosti."


Pokud si tedy nechcete jen zabodnout špendlík do mapy, ale chystáte se s lidmi spřátelit, ať už přijíždíte jako etnoprofesionál, nebo cestovatel bez vědeckých aspirací, strávnickou odvahu určitě využijete. Znovu Atapana: "Chci-li s nimi po nějakou dobu žít, musím to brát se vším všudy, jinak se automaticky vyděluji. Opětovný příklad od Javalapitů. Zcela běžně jsem jedl na kaši rozdrcené uvařené rybičky i s kostmi a očima, opici uvařenou s chlupama (ovšem bez těch chlupů, které jsem z kůže vytrhával) či jejich pochoutku - opečené kobylky. Možná i proto mne adoptovali. U Eceejů jsem v roce 1973 jedl s ostatními suri, tučné bílé larvy sbírané v kůře stromů. Je to jejich pochoutka. A navíc velice výživná, samý protein. Jedli je syrové, já jsem si je dovolil osmažit nad ohněm, hlavně nožičky, aby mne nedrápaly v krku. Rozmazat si takovou larvu na maniokovou placku není zas tak hrozivé a nechutná to špatně. Jde vždy jen o to poprvé. Poslední jídlo, které mi Eceejové připravili na rozloučení, byla želva. Každý z rodiny, kde jsem žil, dostal misku vývaru s kusem masa a zmizel do temného kouta chýše. Pro indiána je stravování tou nejintimnější součástí jejich života a běžně, kromě slavnostních akcí, jí v osamocení. Právě proto jej málokdy můžete vidět při jídle. Okusoval jsem dlouhý oválný kus masa s kostí a v duchu jsem si říkal, jakou část želvy asi jím. Znám je jako velké smíšky, ale tohle jsem od nich nečekal. Nakonec jsem se mého přítele a náčelníka Ramaya zeptal, co mi ze želvy nabídli. "Z jaké želvy?" pochechtával se mi Ramayo. "To byl želvák a takovýho ho měl!" A s radostí mi ukázal velikost želvího penisu. Podtext imitativní čili napodobovací magie jsem si jen domyslel."



Někteří cestovatelé jdou v experimentování s potenciálními jedy ještě dál. Co třeba vyzkoušet opravdový přírodní dryák s příchutí hořkých mandlí? Atapanovo tělo se s kyanovodíkem sneslo a přežilo: "Z hořkého manioku indiáni v procesu zpracovávání vymačkávají lisem smrtelně jedovatou kyanovodíkovou kyselinu, aby ze vzniklé masy vyráběli mouku a pekli placky. Nechápal jsem, jak s tak jedovatou šťávou mohou beze strachu pracovat. Ženy Javalapitů dokonce nemají ani lis a masu promačkávají zabalenou v malé rohoži. Tu neustále promývají ve vodě a jedovatou šťávu odlévají. Jednou jsem to už nevydržel a zeptal jsem se jich: ,Vždyť jste celé od jedu a někdy si můžete omylem líznout ruky nebo potřísněných stehen. To se nebojíte?' Pochichtávaly se: ,Kdepak, to se nám nestane, a i kdyby, tak na to něco máme.' Asi jsem nevěřícně vykulil oči, a tak mi nabídli zkoušku: ,Chceš si to zkusit?' Lízl jsem si kyanovodíkové šťávy a ústa se mi stáhla hořkými mandlemi. Rychle mi něco podali a nadále tu jsem. Mají prostě protijed. Je´kuané i tuto jedovatou tekutinu zpracovávají. Vyvařují jed a pak ji nechávají zkvasit v jejich pivo yarake. Když tekutinu dál vaří, mění se postupně v mazlavou substanci. Je to jejich pikantní pochutina kumashi, jakýsi indiánský worcester, který si každý rok vozím domů." Jestli má kyanid v Amazonii tak lákavou pověst (na rozdíl od našich detektivek), nejspíš můžeme téma otrávených cestovatelů s klidným svědomím opustit a zamyslet se nad další příchutí exotického stravování. Dost často nejde ani tak o to, co jíte, ale jak to provedete. A proč.



"Jednoduše řečeno, každé jídlo je posvátné," říká k tomu Atapana, "i proto se indiáni nepřejídají. Na každé jídlo se dívají jako na dar. Indiáni ve zvěři vidí své bratry, a tak pojídání jejich masa je vlastně jakýsi druh kanibalismu. Z těchto důvodů musí každý lovec před lovem při obřadu odprosit duchy zvěře, protože jde o jeho přežití a lov není součástí jeho chamtivosti či nenažranosti. Takto získané maso je však zapotřebí zcela a beze zbytků zkonzumovat, protože odhozené nedojedené zbytky by urazily duchy zvířete. Zvěř by pak mohla zmizet. Je to vlastně mytické a rituálně nastavené ekologické myšlení, aby nedocházelo k vybíjení zvěře a k jejímu případnému vyhynutí. Vztah k jídlu je tak vlastně symbolizovaný vztah k životnímu prostředí. Zvláštní kapitolou je skutečný kanibalismus. V případě Ameriky je to spíš rituální antropofagie, a ne alimentární. Tělo poraženého nepřítele se pojídalo, aby jeho určité schopnosti přešly na vítěze podle zákonů imitativní magie. Tento druh kanibalismu se už nepraktikuje, zato rituální endokanibalismus, tedy pojídání zemřelých příbuzných, má stále své významné postavení v určité části Jižní Ameriky. V případě, že navštívíte třeba Janomamy, můžete mezi nimi uvidět šedivé banánové placky, které ztratily svou žlutou barvu přimísením popela zemřelých příbuzných."




"Jídlo jako obětina je v Andách velmi rozšířené," poznamenává Atapana. "A nejen v dávných dobách inků jako součást velkých obřadů, ale dodnes. Nejběžnější obětinou je koka. Kamkoli horský indián jde, má s sebou v malé taštičce kokové listy. A prochází-li těžké průsmyky nebo přechází ledovce, vždy utrousí pár lístků. Dodnes se obětují i malá morčata. Nikdy nezapomenu, jak jsem se na svatého archanděla Michaela toulal v Andách a potkal pár jezdců nesoucích mezi sebou tyč s navěšenými pískajícími morčaty. Obětinou je však z hlediska indiánů i každé kouření tabáku, které provádí sám šaman."





"Indiáni Eceejové v peruánské části Amazonie Madre de Dios mi před lety vyprávěli o dvou běloších, rádoby dobrodruzích," vzpomíná Atapana. "Jeden Švýcar a jeden Francouz chtěli dokázat, jací jsou frajeři, a napsat adrenalinový článek. Vydali se do džungle jen tak, jak přežijí. Nic však neznali, a tak hladoví došli na políčka Eceejů a vrhli se na tam pěstované ovoce. Nějaké ženy s křikem utekly. Pak přišli muži a ty kluky zabili. Ti dva nejenže neznali z pralesa nic, i když je tam vše, ale ani netušili nic o sexuálních zónách indiánů. Vtrhli na sexuální zónu žen, což pro indiány jednoznačně znamená, že přišli zneužít jejich ženy. A tak měli podle svých zákonů právo je zabít. Indián v pralese najde k přežití vše: palmové ovoce, palmové výhonky, kořínky, drobné živočichy, mravence, pavouky, motýly, želví vejce, rukou může chytat ryby či vyrobit pasti na větší živočichy, v jistých liánách najde vodu."











Šťastný let!


Všichni jsme složeni z částic kosmu, který se - i přes svou nesmírnost - skládá z každého z nás. Skládání kosmu je dynamický živý proces, během něhož se i ten nejnepatrnější aspekt našeho žití promítá do celku a ukládá do kosmického záznamu, kde se následně stává ozvěnou času - bránou -, která se nám otvírá, abychom jí mohli projít a tvořit uvnitř času jako vědomé, živé, putující lidské bytosti. Být v kosmu je jako být doma. Jako být u sebe. Ve svém vlastním časoprostoru. Na všem záleží. Všechno tvoří náš šťastný let!






Rozhovor s DP o transformaci


Požádal jsem DP o dálkový rozhovor na téma právě probíhajících změn, protože mám pocit, že by mohl přinést určitou míru střízlivosti, jež je v tomto případě rozhodně na místě.

• • 

Rád bych se zeptal na dnešní datum 12.12., zaslechl jsem, že se dnes otvírá jakýsi průchod, nebo okno, do Vesmíru. Je to pravda?

Dnešní datum je jen obyčejné datum. Jsme to my lidé, kdo mu přiřazuje něco magického, protože se v něm střídají jedničky a dvojky. Zkuste položit tu samou otázku ptákům, plovoucím rybám, stromům nebo mrakům. Pro ně žádné 12.12. neexistuje jednoduše proto, že nic takového nemají v popisu. Nic jako 'magické datum' v jejich vědomí neexistuje, proto se ani nemají k čemu upínat a z čeho být naplněni, nebo frustrováni.

Co se tedy ve skutečnosti děje?

To je o dost lépe položená otázka! Datum je jen datum. Jenže, pokud se určitá masa živých vědomých bytostí jednou rozhodne, že se v určitém okamžiku něco stane a jejich záměr je pevný a neochvějný, ono se to skutečně začne dít! A tady se dostáváme na velmi důležitou plochu lidského vnímání a vědomí v kompozici s časem a prostorem. Vypadá to, že u dnes už poměrně široké skupiny lidských bytostí na Zemi dozrál čas.

K čemu?

K jejich vlastnímu přechodu.

Kam?

Do nového typu reality.

Co to je?

Jednoho dne si každá živá lidská bytost položí před sebe na stůl celý svůj dosavadní život a provede rekapitulaci. Co zjistí? Mimo spousty jiného pozná jednu důležitou věc: cenu, kterou zaplatila za to, co žila.

Proč je to tak důležité?

Protože to může přinést poznání o tom, že ta cena byla buď příliš vysoká, nebo příliš nízká.

K čemu je takové poznání?

Konečná rekapitulace přichází u každé lidské bytosti těsně předtím, než opustí svoji lidskou formu (tedy to, čemu běžně říkáme že někdo 'umře'). Je to na dlouho, ne li navždy, poslední možnost, jak uvidět svůj život v celku a zabojovat za své vědomí. Prostor pro magický tanec je v tu chvíli velmi velmi úzký a zcela nabitý veškerou nasbíranou silou toho, kdo se rozhodl přejít. Je li taková lidská bytost dostatečně silná, pružná a lstivá, může se jí podařit oklamat smrt a proklouznout ke svobodě.

Jak to souvisí s dnešním dnem?

Mám pocit, že Člověk na Zemi dostal zvláštní časoprostorový bonus. Jako kdyby nám Vyšší Záměr nyní poskytl šanci provést rekapitualci už teď a díky tomu získat čas. Týká se to spojení s naším středem a vědomím sebe. To může pootevřít dveře k hledání vlastního originu, no a odsud už je jen malý kvantový skok k tomu, aby lidská bytost poznání nahlas, a sama za sebe, pronesla tu magickou větu, která otevře dveře k přechodu do nového typu bytí: "Tak takhle už dál ne."

Co následuje po takové magické větě?

Příprava na přechod.

Jak taková příprava probíhá a jak dlouho trvá?

Jejím základem je poznání. Jejím jádrem je neochvějný záměr. Jejím prostředkem je rozšířené vnímání a jejím cílem navýšené vědomí. To celé se odehrává prostřednictvím permanetně proudící osobní tvorby jedné individuální bytosti poznání. Čisté, živé, nevykalkulované tvorby. To je na celý život.

Jak probíhá akt samotného přechodu?

V asijských džunglích existuje zajímavý fenomén tzv. 'living roots bridges' (česky: mosty živoucích kořenů). Jednoho dne se jistá lidská bytost rozhodla vybudovat v neschůdné a neprostupné džungli most - přechod. Začala ho budovat s vědomím, že ona sama po něm ve fyzické  podobě vysoce pravděpodobně nikdy nepřejde. Začala tak, že spojila první živá vlákna - kořeny stromů - do nové kompozice, do které by se samy bez jejího přičinění nikdy nedostaly. Život a čas plynul a lidská bytost se stále dotýkala svého neochvějného záměru - vytvořit most - tak, že se opakovaně vracela a tvořila. Spojovala nová a nová vklákna do stále pevnější, nabývající živé struktury, až jednoho dne vznikl most, dost pevný na to, aby unesl Člověka. Některé takové mosty jsou staré stovky let a najdete v nich naprosto živý otisk předků, kteří jednak tvořili most pro přechod džunglí, ale zároveň si také svou čistou tvorbou vršili a ukládali zvláštní neviditelnou magickou sílu pro přechod vědomím.

Je v tom hluboké tajemství.

To je čistá, nevykalkulovaná tvorba.

Čili máte pocit, že obě data - 12.12. a 21.12. - mají nějaký význam?

Žádný a obrovský. Samy o sobě neznamenají vůbec nic. Jsou to jen obyčejná data v kalendáři. Na druhou stranu ale spouštějí u určité skupiny lidských bytostí proces, vedoucí k jejich přeměně a přechodu a v tomto případě je jejich význam kritický. V angličtině existuje přísloví "Shit happens" (česky doslova: 'Hovno se děje') a když do něj přidáte jedno písmeno, stane se z něj "Shift happens" (česky: "Změna/posun se děje"). Mám pocit, že dokonale vystihují to, co se děje. Pro některé lidské bytosti bude platit bezezbytku to první, pro jiné zase bebezbytku to druhé. Fakt je, že v tom, co běžně nazýváme objektivní realitou, se samo o sobě nestane vůbec nic.

Děkuji za rozhovor.






Kosmický had - rekapitulace & video


Cyklus přednášek 'Kosmický had' je uzavřen. Děkuji všem za spolupráci a setkání naživo. Petr Václavek

A je to. Kruh se uzavřel. Společně jsme vstoupili do hlubin času a něco do něj vložili. Živé do živého. Učinili jsme něco, co sahá daleko daleko za nejzašší bod toho, co si dokážeme představit. Položili jsme základ pro stavbu mostu, po kterém budeme jednou moci přejít. Kam? To bude záležet na každém z nás.

Čas je materiál, který nejenže přirozeně a bezúsilně plyne v přítomnosti, ale také během svého plynutí otervírá nespočet dveří, jež nás mohou zavést do nových dosud netušených možností. Vše záleží na míře naší připravenosti. Ze života známe pojem 'zabít čas'. Mám pocit, že každé zabití bere svobodu tomu, kdo zabije. A zabít čas je jedním z nejhorších činů, kterých se sami na sobě můžeme dopustit. Život je plný živých impulzů od Ducha. Nenápadných, tichých, ale přesto mocných. Je na čase začít je brát vážně, protože jejich následování přímo odpovídá tomu, jak vážně bereme svůj život a sami sebe v tomto čase. Když jednou poznáme vnitřní kvalitu času, už nikdy jím nemůžeme plýtvat, ani ho marnit. Můžeme ho jen začít naplňovat. Čím? Vlastní tvorbou. Teprve zde se dotkneme esence vlastního Božství a objevíme své vlastní hluboké vnitřní Nové Bohatství. Jsme dokonalá bytí, čistá vědomí, plná lásky a soucitu. Jenom na to občas, díky všemu tomu kulturálnímu kolotoči okolo sebe a uvnitř sebe, nemáme dosah. Nevidíme svoje vlastní světlo, své vlastní hluboké možnosti pro osobní rozvoj. Neuvidíme, že můžeme změnit svět tím, že změníme sebe, protože na něj raději jen tupě civíme a komentujeme ho. Nemáme vědomý dosah na svůj skutečný potenciál, jenž leží v naší čisté energii. Jednoduše den za dnem ztrácíme skutečný pojem o čase a tím přicházíme o zkušenost doteku nekonečna. Proto jsme uvěřili tomu obrovskému sebezotročujícímu konceptu, že MUSÍME chodit do ROBOTy, abychom se uŽIVili. Uvěřili jsme mu, protože jsme přijali re-klam (reklamu na opakovaný klam) o vlastní nedokonalosti. Obrovsky se tím podvádíme a připravujeme o to jediné, co skutečně máme. O svůj krátký a nikdy nezopakovatelný čas na Zemi.

Kosmický had je za námi a ti kdo jste ho zažili na vlastní kůži, jste jednoduše byli připraveni ve správný čas na správném místě. Nic z toho už se v této podobě nikdy nezopakuje. Během těch pár měsíců jsem já sám zažil skutečně pohádková setkání s živými lidmi ve městech po celé naší krásné Zemi. Cestoval jsem (převážně vlakem) do Krajiny, kde jsem byl poprvé v životě, navštívil města a setkal se s lidmi, a vše to byla jedna absolutní premiéra. Nádherná, životem prodchnutá zkušenost. Mám pocit, že za ty (ani ne) dva měsíce jsem toho zažil víc, než za deset let 'normálního' rutinního života. A to je ono. Naplnil jsem svůj čas. Na začátku byl nenápadný impulz - na jaře dohodla jedna kamarádka podzimní termín přednášky v čajovně na Kladně. Celý ten půlrok to čekalo a zrálo. A pak se to zničehonic samo vytvořilo, pojmenovalo, dalo si to design a otevřelo si to cestu mezi lidi. Ani jednu přednášku jsem neorganizoval 'klasickým' způsobem. Všechny vznikly tak, že jste napsali, jestli ve vašem městě bude také vystoupení a já odpověděl: "Bude, když si ho zorganizujete." A vy jste tenhle impulz vzali vážně a naplnili svůj čas. Děkuji všem ještě jednou za živou spolupráci a možnost uvidět, co to znamená setkat se naživo. Jsem si jistý, že to nebylo naposledy.







Na vlastní kůži


Motto: Try walking in my shoes.

Kultura nás učí být se vším a s každým hotovi během pár sekund. "Ale, to je jenom takovej blbec." "To je socka, normální bezdomovec." "To je svině, to víš politik." "To je komouš." "To je Žid." "To je nácek." "To je terorista." Jeden za druhým, padají z nás tyhle bez-vědomé kulturální odsudky smrti, založené... na čem vlastně? Na tom jediném, k čemu máme běžně přístup - na našich kulturou zformovaných názorech. A ty bývají synonymem pro hlubokou ignoranci [tedy neznalost, nevědomost, neinformovanost a především nedostatečnou vzdělanost]. Pokaždé když proti sobě stojí dvě běžně žijící lidské bytosti, jsou schopny se vnímat jenom ve velice úzkém pruhu vědomí, který si překládají jako 'sympatie' a 'antipatie'. Díky tomu jsou schopny sebe i ostatní bytosti nazývat jmény, jež mají společné to, že končí na -ista. A dokonce jsou tito - isti schopni bojovat za svůj -ismus násilím!

Jenže ve skutečnosti proti sobě vždy stojí čiré neznámo, a to na obou stranách. Nejen dva úplně jiné živé světy, ale dva zcela odlišné Vesmíry. A každý z těch Vesmírů nese pradávný hluboký příběh, který je živý a dalekosáhlý. Příběh, jenž je někde v hloubce propojený s tím naším. Podívejte se na zajímavé video Sama Richardse, jenž vede své americké posluchače na konferenci TEDx v Pensylvanii krok za krokem myšlenkovým procesem a předloží jim neobyčejnou výzvu: mohou porozumět -- ne schválit, ale chápat -- motivaci iráckého vzbouřence? A rozšířením toho, může člověk vskutku porozumět a vcítit se do někoho jiného?







František Koukolík: Jak si zamilovat systém a být spokojený


Motto: Klameme sebe i ostatní, abychom na světě nemuseli pokud možno nic měnit. A to i v případě, kdy vinou stavu světa trpíme. Naše záliba v zachování stavu věcí je stejně škodlivá, jako těžko potlačitelná.

Po celém světě najdeme lidi, kteří sami sobě škodí. Volí kandidáty, kteří je připraví o živobytí, podporují diktátory, kteří šlapou po jejich svobodách, do úmoru pracují pro firmy, kterým na nich nezáleží. Chovají se jako hrdina románu George Orwella 1984 Winston Smith, který překonal sám sebe a začal mít rád svého ničitele Velkého bratra. Proč se tak vysoký podíl lidí chová proti svým základním zájmům a podporuje systém, který je poškozuje? Proč je něco tak paradoxního tak dokonale funkční? Protože to v mnoha ohledech vyhovuje naší přirozenosti, nabízí neveselou odpověď současné evoluční a sociální psychologie i neurovědy. Na začátek bychom se měli seznámit s teorií kognitivní disonance, jednou z nejrobustnějších teorií sociální psychologie v posledních šedesáti letech. Současní neurovědci vám dokonce přímo ukážou, které části vašeho mozku za to mohou (stejně jako vám mohou ukázat jiné části mozku, které v nás vytváří za specificky lidský druh ochraňující stupidity, jemuž se říká optimismus). Samotná teorie je elegantně prostá: jestliže máme v hlavě dvě protichůdné myšlenky, které se vzájemně vylučují, není nám dobře. A budeme se proto snažit, aby se nám udělalo lépe. Rozporné myšlenky se přitom mohou týkat čehokoliv. Našich postojů, víry, našeho vlastního chování, faktů, které jsou v rozporu s tím, co si myslíme, jak se chováme, co nebo koho máme rádi. Uděláme možné a nemožné, abychom se svého nepříjemného pocitu zbavili, takže změníme své postoje, prožívání i chování tak, abychom se dostali – bez ohledu na skutečnost – do rovnováhy, chcete-li do harmonie sami se sebou. Právě proto naprosté selhání předpovědi, která plyne z libovolného druhu víry, u velkého podílu věřících víru posílí (a to tím víc, čím byla víra hlubší). Proto na lidi čemukoli hluboce věřící neplatí jakkoli racionální argumentace. Říká se tomu racionalizace. Je květem v ohromné zahradě neformálních logických klamů, jimiž šidíme a zavádíme jak sebe sami, tak své bližní. Stejné je to i s naším přesvědčením o společnosti. Jsme rádi, když je nám po většinu dne a noci dobře, jsme neradi, jestliže je tomu opačně. Ospravedlňování systému lidem privilegovaným i neprivilegovaným sníží míru úzkosti a nejistoty a přispěje k lepší náladě, neboť konejší. Počet lidí "dole", kteří brání systém, jenž jim objektivně ubližuje, je snad proto podstatně vyšší, než by se zdálo. Tito zastánci vlastního neštěstí se chovají na pohled nelogicky: často favorizují příslušníky favorizovaných skupin, které považují za "lepší". V porovnání s kritiky systémů z neprivilegovaných skupin mívají jeho zastánci nižší míru sebeúcty a jejich vztah k příslušníkům vlastní skupiny bývá ambivalentní. Příslušníci privilegovaných skupin ovšem jejich preferenci nesdílejí a dávají přednost příslušníkům vlastních skupin. Lidé tak nejen rádi věří, že je systém, v němž žijí, spravedlivý a legitimní. Lidé chtějí věřit, že je takový, a to bez ohledu na jeho do očí bijící selhání. Mohou si za to sami Víru ve spravedlivý svět, křiklavě zpochybněnou každodenní skutečnosti, posiluje obviňování nebo zlehčování obětí nespravedlnosti: "Vždyť si za to můžou sami!" Lidé často "sockám" přisuzují záporné vlastnosti právě proto, aby odvrátili vinu od systému. Ti, kteří "uspěli a jsou za vodou" jsou lidé správní. Lidé, kteří neuspěli, si za to mohou sami. Tyhle rozšířené představy jsou doplňkem mýtů "chudý, leč šťastný" nebo "chudý, ale poctivý". Podle psychologických studií konzervativci vykládají sociální problémy (zločin, bída, nebo tragikomická epidemie obezity) obvykle nedostatkem osobní odpovědnosti a kontroly, nízkou inteligencí a malou schopností zvládat problémy. Stejně jako literární postavy představující zlé boháče ospravedlňují systém obviňováním obětí. Dodejme, že liberálové se chovají podobně schematicky, jen do jisté míry opačně. Bývají přesvědčeni, že za vznik a udržování bídy odpovídají sociální vztahy a jsou přesvědčeni, že lidé je nejsou s to kontrolovat, stejně jako nejsou schopni kontrolovat prostředí, s nímž se potýkají. Oběti neobviňují, víru v legitimitu systému si udržují vymýšlením "strategií", které by ho měly vylepšit. Obě skupiny mají něco společné: za správných okolností jsou ochotni bránit systém. U liberálů a centristů ochota k tomuto chování rostla, když byli vystaveni komplementárnímu stereotypu "chudý, leč šťastný / bohatý, leč ničemný". Vliv nedoplňujících se stereotypů "chudý a nešťastný" ji neovlivnil. U konzervativců to bylo naopak: míra, se kterou systém bránili, stoupla, jakmile byli vystaveni stereotypům "chudý a nešťastný", respektive "bohatý a šťastný". Vidíme to jednoduše! Stereotypy nám v našem hledání smíření se světem vůbec velmi pomáhají. Podle vědců jsou druhem přesvědčení o vlastnostech a chování lidských skupin včetně představ o tom, jak a proč tyto vlastnosti vznikly i jak se uplatňují a projevují. Jsou to naše představy skutečných i iluzorních, kladně i záporně vyznívajících rozdílů mezi jednotlivými lidmi a lidskými skupinami. Jejich existence má svou logiku. Stereotypy zjednodušují zpracovávání informací, například tím, že je automatizují. Šetří tím duševní námahu. Naše stereotypní reakce jsou nevědomé, automatické, spotřeba energie minimální. Díky stereotypům můžeme snáz dosáhnout kýženého klidu. Lze to ukázat i názorně. Jestliže jsou lidé vystaveni komplementárním stereotypům "chudý, nicméně šťastný" a "bohatý, nicméně nešťastný", respektive "chudý, ale poctivý" a "bohatý, leč nepoctivý", pak roste míra, se kterou ospravedlňují systém. Vše je v pořádku, účastnící pokusu se projevují spokojeně. Jestliže jsou vystaveni nekomplementárním stereotypům typu "chudý a nešťastný" a "bohatý a šťastný", mají lidé pocit, že to je se spravedlností systému nahnuté. Objeví se pocit, že je něco v nepořádku, a lidé jsou tedy nespokojení. Myšlení, které neužívá stereotypy je daleko namáhavější než myšlení, které si jimi pomáhá. Blud rozumu a vzdělání K našemu nepochopení přispívá i přesvědčení, že člověk je tvor racionální. Získali jsme jej díky antické tradici a je to omyl stejně tragický jako komický. Podobá se osvícenskému bludu tvrdícímu, že lidé budou lepší, budou-li vzdělanější. Vzdělání může učinit lidi vzdělanější. Lepší však jen někdy, jindy je udělá horší. Ve skutečnosti je člověk bytost vysoce citová. Myslí magicky a v rámci jeho emotivity mu lze do mysli vložit téměř cokoli (cynici užívají pojem nabulíkovat). Nedokáže například racionálně vážit rizika. Ďábel, kterého lidé znají, jim připadá méně hrozivý než ten, kterého neznají. Nemůžeme dnes například ospravedlňování systému, pocit bezmoci a otupělou lhostejnost vysvětlovat masovou stupiditou (což je něco docela jiného než hloupost) a kombinací hédonismu, vtloukaného do lidí reklamou a propagandou s následným strachem z nezaměstnanosti, navíc při vysoké a masové zadluženosti díky půjčkám a hypotékám "splňujícím sny" (teď a hned!)? Spolehlivou oporou není ani paměť. Zpracovávání i výklad informací ovlivňují i cíle, o které nám jde, dejme tomu představa "spravedlivé a přehledné společnosti s jasnými pravidly chování". Jde o fenomén tzv. výběrové paměti. Lépe si pamatujeme a vybavujeme informace, které vyhovují naší snaze o ospravedlnění systému než informace opačné. Bez ohledu na skutečnost považují lidé hájící status quo alespoň některé představitele moci za lidi vysoce inteligentní a odpovědné. Experiment ukázal, jak si lidé, vedení snahou obhájit současný stav věcí, vybavují důvody nerovnosti jako přesvědčivější, než bylo zadání. "Vybaví si" legitimní zdůvodnění i tam, kde žádné důvody uvedeny nebyly, nebo byly uvedeny důvody liché. Nám se to líbí Některým také nespravedlnost vyhovuje. Ve společnosti je asi jedno procento plně vyvinutých psychopatů Hareovy klasifikace (Robert Hare vyvinul PCL-R dotazník na hodnocení psychopatie, pozn. red). Ještě podstatně větší je podíl deprivantů, čili psychopatů "neúplných", "nekriminálních". V tom smyslu, že se za své činy dostávají do vězení jen vzácně. Častou jsou mocensky a ekonomicky vysoce úspěšní. Podíl těchto lidí, jejichž životní alfou a omegou je moc, je ve špičkách všech mocenských hierarchií vyšší než v populacích kontrolních. "Jestliže se narodí psychopat v nižší socioekonomické vrstvě, nastupuje do vězení. Jestliže se narodí ve vyšší, nastupuje na práva nebo business school," praví okřídlený výrok. Mutatis mutandis Velmi nespravedlivý systém časem skončí. Někdy za lidsky nepředstavitelnou cenu, vzácně sametově vznikne jiný systém, jehož distribuce moci a majetku je podobně nebo více nespravedlivá. Přitom se nový systém (někdy) může technicky a vědecky rozvinout do větší dokonalosti a složitosti než ten předchozí. Pak máme pocit pokroku. Nicméně těžiště problému, to znamená příliš nerovnoměrná distribuce moci a majetku, zůstane. Proč lidé nedokážou svůj systém změnit na něco rovnoměrnějšího (ale ne zcela), spravedlivějšího a méně nebezpečného? Odpověď je zdánlivě prostá: protože uchování statu quo je niterný cíl, vědomý i nevědomý. Jakmile se nějaký sociální systém ustaví a upevní, lidé ho chrání. Stará zkušenost říká: jakoukoli krutovládu lidé snášejí lépe než anarchii. Krutovláda, která není zcela iracionální, dává pocit "pravidel". Budu-li je respektovat, přežiji. Prožívání statu quo, který si lidé dokáží niterně ospravedlnit, jim dá daleko menší duševní námahu než prožívání nejistoty. Opět je to evolučně pochopitelné. Naděje na přežití sevřených lidských skupin byla vyšší než u skupin volnějších. Platí-li tato úvaha, pak máme za předpokladu převažujícího vlivu mužů v lidských skupinách hierarchické mocenské schéma společnosti "v genech". Dostaneme se z toho – jako druh, nebo aspoň jako skupina, dejme tomu národ – vůbec někdy? Možné to je. Lidé nejsou jen hříčky fyzikálních sil, mohou myslet a jednat. Pravda, fakta biologické evoluce nezmění. Teoreticky však mohou nejdřív pochopit a pak věci změnit k lepšímu. To však chce odvahu a schopnost altruisticky trestat: to znamená potrestat parazity ve jménu svých bližních za cenu vlastní oběti. Komu se do toho chce? Čekají všichni, až to za ně někdo zařídí? Je tohle chování důsledkem negativního výběru genů - mozků - osobností, který v této zemi probíhá dejme tomu od 18. 1. 1409, tedy dne vydání Dekretu kutnohorského?

Autor: František Koukolík

via idnes.cz




Jaroslav Dušek: Ve změněném stavu vědomí žijeme teď


Motto: Změnit svůj osud, nebo do něj alespoň nahlédnout. To jsou přání, která provázejí Člověka od nepaměti. Každý se s nimi vyrovnává po svém.

Nakonec jsme jen čisté vědomí, uzavřené v malém 3D kině 'reality', která stojí a padá s tím, čemu jsme uvěřili. Své onemocnění i své léčivo si stále neseme v sobě rovnou měrou. Jsme obětí omezeného vnímání, pramenícího z permanetně oklešťované představivosti. Je to nakonec výběr naší vlastní projekce, který nám nedovoluje letět, projít zdí, nebo se jednoduše vypařit...






Jaroslav Dušek živě ve VIVA Ostrava

Včerejší přednáškové setkání v centru VIVA Ostrava bylo jedním slovem povznášející. Děkuji všem, kdo jste dorazili. Objevil jsem záznam z besedy s Jaroslavem Duškem na stejném místě z listopadu 2012 a mile rád ho s vámi sdílím.






Poselství z ISS všem lidským bytostem


Je fajn mít nadhled. Pamatuju si, když jsem poprvé letěl letadlem a měl nějakou životní těžkost, a jak jsem si představoval, že tam dole v hloubce žijí lidé stejné nebo podobné životy jako já a že taky mají svoje starosti. A jak jsou ty jejich starosti odsud z té výšky deseti kilometrů malé, nicotné a nepodstatné. Dnes to samé zažívám pokaždé, když se vydám na několikadenní pouť do léčivých Vysokých Tater. Existuje stav 'výšina vědomí' a ten je diametrálně odlišný od toho, co zažíváme v dolině. Mít nadhled je fajn. Své by o tom mohli říct astronauti, kteří obkrouží Zemi každých 90 minut. Poslechněte si jejich poselství všem lidským bytostem.






Voda živá


Motto: Voda se nebojí ušpinit, protože její esence zůstává vždy čistá.

Voda je základní esencí života na Zemi. Co, nebo spíše KDO je voda ale voda ve skutečnosti? Je to jen průhledná tekutina, co nám poslušně teče z kohoutku kdykoli s ním otočíme? Případně produkt za prachy, který si můžeme koupit v plastových lahvích? Existuje mrtvá a živá voda? Má voda paměť a vlastní vědomí? Přibývá nebo ubývá jí na planetě? Pro všechny z vás, kdo jste se kdy vodou zabývali trošku hlouběji, nežli jen teče/neteče, jsem vybral několik videí, jež na toto téma zajímavě hovoří.












David Icke: Žijeme v globálním koncentračním táboře (omezeného vnímání)


Motto: Realita je jen iluze, ačkoli trvalá.
Albert Einstein

Názory na britského autora Davida Icka jsou skutečně kontroverzní, faktem ale je, že jednou svojí přednáškou dokáže vyprodat stadion ve Wembley. Něco na tom muži je. Můžeme se usmívat nad všemi těmi spikleneckými konspiračními teoriemi a spojováním jednotlivých bodů pevně ukotvené reality, kterým ovšem tvoří zcela nový pohled na to, co za realitu považujeme a jak jsme k ní vůbec došli. Přeji příjemný otřes při sledování.

P.S. Nezapomeňte si zapnout české titulky.







Detektor lži

Motto: "Kdybych vám řekl, že jsem musel tvrdě pracovat, abych se dostal tam kde jsem, lhal bych, protože vůbec netuším kde jsem."
Jarod Kintz, Tato kniha není na prodej

Všichni jsme někdy lhali ... píp ... pořád lžeme. V práci, doma, sobě. Všichni jsme někdy kradli ... píp ... pořád krademe. Čas. Sobě i druhým. Připravujeme se (i je) o to jediné, s čím můžeme skutečně pracovat, protože to bereme a vyplňujeme důležitou ... píp ... na důležitost si hrající náhradní činností, které říkáme práce. Všichni přece víme, že musíme chodit do práce, abychom se uživili ... pííííííííííííííííííp.






Největší dobrodružství je mít doma šamana


„Většina těch, kteří se vydávají na daleké cesty, obvykle volí předem vyšlapané pěšiny, na místo tvorby vlastních. Ti co se odváží překonat obavu z opuštěnosti, otevřou dveře nepravděpodobným setkáním.“
To jsou slova Pavlíny Brzákové, ženy, kterou přátelé přezdívají „sibiřská rusalka“ nebo také „čarodějka z tajgy“. Právě ona překonala své nejčernější obavy a celkem patnáctkrát vycestovala za kočovnými pastevci Evenky. 
Na mystických cestách za poznáním  
Předměty proměňující se v lidské bytosti, lidojedi nebo lovci používající sokoly k polapení zvěře. Není těžké propadnout kouzlu sibiřských pohádek a tamnímu folkloru, ale málokdo z nás si dovede představit, že by 19 letech vycestoval do nehostinné země, aby studoval šamanismus. Etnoložka P. Brzáková takovou cestu podnikla a nakonec se tváří v tvář setkala s tím nejvyhlášenějším mystikem „dědečkem Kondraškou“: „Přivítání to nebylo zcela vřelé. Původně mě nechtěl pustit do jurty a myslel si, že jsem špión. Až teprve, když jsem obcházela kolem stavení třetí den v padesátistupňových mrazech a nachladila se, přijal mě jako svého pacienta.“ Nejen díky tomu měla P. Brzáková možnost nahlédnout do tajů šamanských rituálů. Bohužel diktafon, který jí původně do role „agenta“ pasoval, nikdy nic nezaznamenal, přestože byl zcela funkční. 
Sibiřští šamani v Čechách 
Šamani na Sibiři - Foto: Stanislav Krupař
Šamani na SibiřiFoto: Stanislav Krupař
Díky Občanskému sdružení Šamanská jurta máme i my možnost nahlédnout do života neobyčejných mystiků. Jedním ze zakladatelů organizace je právě P. Brzáková a jak vzpomíná, i přes nesčetné „adrenalinové“ zážitky, které jí potkaly na Sibiři (střetnutí s medvědem, hrozící utonutí na jezeře, pokus o vraždu), je poskytnutí přístřeší těmto lidem ta nejobtížnější disciplína: „Dva z šamanů jsem měla přímo u nás doma. Jednalo se o silné osobnosti, trpící duševní poruchou a bylo to opravdu velké dobrodružství. Oni prožívají své sny a řídí se tím co vidí.“Setkání prý ale vždy stála za to, protože přírodní náboženství nás učí co znamená být člověkem: „Nám všem by prospěl návrat k lidským hodnotám. Zvykli jsem si na to žít příliš rychle. Naše společnost je postavena na výkonu a neumíme se tolik zastavit a naladit na druhého.“ To je tedy podle slov etnoložky ta pravá cesta k probuzení lidskosti a hlubšího vnímání. 
Konec kočovného života 
Po rozpadu Sovětského svazu bylo několik pokusů vrátit kočovníky zpět do přirozeného prostředí. Byli totiž násilně přinuceni žít ve vesnicích a po jejich návratu do tajgy už nejsou schopni žít přirozeně v souladu s drsným prostředím: „Proto jsem také na místo přestala jezdit. V jisté fázi jsem zjistila, že stařešinové, které jsem měla to štěstí poznat, už nežijí a současníci o tradicích příliš nevědí. Učila jsem je např., jak se zbavovat komárů.“ To byl tedy pro P. Brzákovou jeden ze signálů, že je její výzkum je již u konce.
První rozhovor:

Druhý rozhovor:


via rozhlas.cz




Není nic smutnějšího než opilý indián



Motto: Každá pomoc je špatná pomoc, každá návštěva je špatná návštěva.
To je názor etnologa Mnislava Zeleného na působení lidí takzvaně civilizovaných na primitivní kultury po celém světě – od Afriky po Ameriku. Přesto Mnislav Zelený pomáhá jednomu indiánskému kmenu ve Venezuele. Proč?
To jménu mu dali Jawalapitové. „To jsou indiáni, kteří jsou spokojení se svým životem. Těm bych si nedovolil pomáhat. Jakákoliv pomoc je špatná pomoc, jakákoliv návštěva je špatná návštěva,“ má jasno etnolog.
Podle Mnislava Zeleného je totiž to, co nazýváme pokrok, vlastně úpadkem. „My žijeme nepřirozeně a oni žijí přirozeně. Ale jakmile u indiánů dojde k poznání našeho způsobu života, je to stejné, jako když Adam s Evou našli poznání hříchu,“ přirovnává Mnislav Zelený. Ani bibličtí hrdinové lákavým možnostem neodolali a dopadli špatně.
Podle Mnislava Zeleného indiáni žijí v ráji, ale čím dál více kmenů prochází vlastním úpadkem. „Není nic smutnějšího než opilý indián,“ kroutí hlavou etnolog. Ale nejde jen o alkohol. 
„Nejprve začaly chodit ženy v tričkách, poté si pořídil náčelník mobil, dorazilo mě, když jeden z mých indiánských přátel měl syna a začal mu navlékat jednorázové plenky. K čemu tam jsou potřeba?“ ptá se etnolog a popisuje, jak postupně se stále víc a víc osada Nichare vzdalovala přírodě a přirozenosti. 
Kolik je v Amazonii indiánských kmenů? Jak se vůbec lze spřátelit s nedůvěřivými indiány? A jaký význam má jeho indiánské jméno Atapana? Také na to se zeptala moderátorka Lucie Výborná cestovatele a bývalého velvyslance v Kolumbii Mnislava Zeleného.
Poslechněte si rozhovor:


via rozhlas.cz